anonym

    Vad menas med programinriktat val? Jag har inte sökt det då jag sökte hotell och turism på fjällgymnasiet men hur blir det nu med mitt f i matte. Kommer jag erbjudas programinriktat val eller kommer jag inte alls kunna gå i gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Enligt vad jag vet, kommer Fjällgymnasiet  ha platser inom Programinriktat val men jag vet inte hur många, och kan definitivt inte svara på frågan om just du kan bli antagen; på IM brukar eleverna gå på gymnasieskolor i den kommunen där de är folkbokförda; är du folkbokförd i Bergs kommun?

    • : Jag är folkbokförd i Bergs kommun. Men kommer jag då kunna kombinera programinriktat val med att jag samtidigt kan läsa mitt yrkesprogram då det bara är matten jag inte är godkänd i.
    • Anna : Om du kommer in på programinriktat val, borde det vara så att du läser med den vanliga klassen men får extrastöd i matte.
    • : Tack så mycket för svaret.
    • Anna : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM/programinriktat-val Är en ny utbildning som finns från 1 juli 2019, därför är det svårt att veta exakt hur den blir; vi tror upplägget blir sådant att man läser med sin klass men i de ämnen man har F från grundskolan, får man extrahjälp på ngt sätt; sedan är meningen att eleven läser ikapp och kan ta ut examensbevis med resten av sin klass.
    • : Okej men det är gymnasiet som erbjuder detta då jag inte har sökt det?
    • : Och eftetsom jag har sökt hotell och turism på en sida som heter dexter kommer det ju stå att jag inte är behörig, hur ska man då göra eller kommer det erbjudas programinriktat val där när den slutliga antagningen är klar?
    • Anna : Den frågan behöver du ställa till gymnasieantagningen.
    • : Jag ska göra det men tack för att du kunde svara på mina frågor.
    • Anna : Lycka till!
    Läs alla kommentarer