Izzy

    Hejsan, jag läste nyligen om ett program som jag inte har hört talas om så mycket. Det heter psykiatriskt omvårdnadsprogram, det verkar intressant men jag saknar lite informationer om utbildningen. Hur lång är den och vad kan jag jobba med efter examen? Kan jag jobba som kurator?

    • Anna : Du får gärna skicka snabblänk till beskrivningen av den utbildningen som du undrar över.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Izzy!
    du får gärna skicka snabb-/direktlänk till webbplatsen som berättar om utbildningen du undrar över. Jag googlade nu på "psyk.omvårdnadsprogram" och fick fram info om psykiatriskt omvårdnadsprogram som gavs på Mah från HT2015 till och med VT2017; jag kan inte se att det programmet ges nu eller i framtiden.

    ang.möjlighet att i Sverige jobba som Kurator
    Yrket Kurator inom hälso- och sjukvården blev 1 juli 2019 ett av de legitimationsyrken och man måste ha socionomexamen och söka sedan påbyggnadsutbildning på 60 hp, för att kunna sedan ansöka om legitimation från Socialstyrelsen.

    Däremot yrket Skolkurator är fortfarande icke-legitimationsyrke där arbetsgivare bestämmer vilken utbildning som behövs. Det är alltså inte förbjudet att som skolkurator anställa med i princip vilken utbildning som helst, men det vi ser är att endast personer som i grunden är socionomer och även har erfarenhet av att ha arbetat efter det att de fick socionomexamen + skaffat sig påbyggnadsutbildning efter socinomprogrammet som har en realistisk chans att få anställning som skolkurator.