Katarina
    Hej! Jag vill bli psykolog men har träffat kärleken i Australien och kommer därför bo där ett tag framöver. Utbildning är dock väldigt dyrt där så jag undrar om det är möjligt att plugga till sig en psykologexamen på distans? Om inte, går det att läsa en del av utbildningen på ett universitet i Australien och sen fortsätta den i ett annat land, t.ex USA eller Sverige?
    • Anna : Vi fick nu svar från en Studievägledare på Lunds Universitet och jag skriver ett nytt svar till dig nu.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina!

    Så vitt jag vet, finns inte möjlighet att läsa psykologprogrammet på distans. I alla fall inte i Sverige.

    Angående möjlighet att läsa delar av utbildningen i ett annat land och fortsätta i Sverige sedan - finns det inte någon generell regel om ... utan varje högskola/universitet kan få göra bedömningar om de kan godkänna en utländsk utbildning som en del i en svensk utbildning.

    Kontakta Studievägledare på alla de högskolor/universitet i Sverige där Psykologprogrammet ges, det är ca 10 stycken olika lärosäten och du hittar dem på www.studera.nu men det är mycket möjligt att de svarar att när det blir dags för dig att ansöka om "tillgodoräknande" av din utländska utbildning, får du höra av dig då. Detta pga reglerna och policy kan ändras och det går inte på förhand lova att en person med en viss utländs utbildning ska få tillgodoräkna sig delar av en svensk utbildning.

    Jag ska höra med kollegorna och i fall vi kommer fram till att vi kan ge dig tips eller hjälp av något slag, hör vi av oss igen.

    Var god hör av dig till oss om du får ett annat svar än det som jag ger dig nu. Vi vill samla på oss så mycket kunskap som möjligt.

    Lycka till!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Läs också på Karolinska Institutets hemsida, där det finns publicerade svar från en Studievägledare om Psykologprogrammet. Enligt de svar som finns där så bör man söka "som vanligt" till Psykologiprogrammet på Karolinska Institutet och om man kommer in, ansöker man om "tillgodoräknande" av delar av utbildningen och kan eventuellt flyttas upp till nästa årskurs eller ännu längre upp... beroende på vilken tidigare utbildning man har och hur den blir bedömd.

    Hej!

    Nu fick vi svar från en sakkunnig och jag klistrar in det här nere:

    Eftersom psykologprogrammet är en legitimationsgrundande utbildning är kraven höga när det gäller vilka som får legitimation för att arbeta i Sverige. Efter fem års utbildning och ett års PTP-tjänstgöring kan studenter ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen.

    Det korta svaret är nej på båda dina frågor.

    Om en person har en utländsk psykologutbildning får de ansöka om prövning till Socialstyrelsen för att få legitimation i Sverige. Vanligtvis behöver de komplettera sin utbildning med vissa kurser t.ex. Socialpsykologi och Psykologpraktik. Idag ger inga lärosäten kompletteringskurser och därför finns det många som inte kan komplettera sina utländska studier för att kunna arbeta som psykolog i Sverige. Socialstyrelsen har också långa väntetider för prövning. Har man bara läst en del av ett program får man ansöka till ett nybörjarprogram och kan eventuellt få några kurser tillgodoräknade när man har blivit antagen till termin 1.

    Läs mer här: http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/utbildadiannatland/psykolog

    Jag brukar råda studenter som vill bo utomlands en tid att lära sig språket och kanske läsa några kurser som de kan tillgodoräkna sig i ett program t.ex. i valbara perioder men att läsa ett legitimationsgrundande program i det land där man avser att arbeta."

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina!

    Vi fick nu svar från en Studievägledare på Lunds Universitet och här får du läsa hela det svaret:

    1. Nej, man kan inte läsa till psykolog på distans.

    2. Om hen påbörjar utbildningen till psykolog i annat land och vill fortsätta utbildningen här i Lund så får hen ansöka till termin 1 via Antagning.se och om hen blir antagen kan hen ansöka om tillgodoräknande. Hur mycket som kan tillgodoräknas beror på hur det hen har läst tidigare stämmer överens med det vi läser här. En kvalificerad gissning är att hen kan tillgodoräkna betydligt mindre än de 1-2  år som hen ev har läst - det beror till stor del på att det är två helt olika utbildningssystem. Bättre skulle jag tro att det går fortsätta studierna i USA - men där får helt riktigt resp universitet konsulteras.

    Vill hen jobba i Sverige måste hen ansöka om svensk psykologlegitimation och det kan vara svårare sagt än gjort - hen får konsultera Socialstyrelsen i den frågan.

    *** *** ***

    Min tolkning av det svaret ihop med den erfarenhet och kunskap som jag har sedan innan är att det kan bli väldigt svårt att få jobba som Psykolog i ett annat land än det landet där man utbildar sig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar! Hur är det i olika organisationer? Säg att jag har en psykologutbildning från USA och vill jobba för Läkare utan gränser eller FN, är det lättare då att jobba i andra länder än det jag pluggat i?
    • Mikael : En mycket bra idé är att du kontaktar de organisationerna som du ev vill jobba för i framtiden och ställer din fråga. Det är mycket möjligt, dock, att de svarar att de väljer bland de sökande som finns till det jobbet just då och mycket hänsyn tas också till tidigare erfarenheter och motivation som de sökande har, och inte bara utbildning samt även till specifika språkkunskaper och "lokalkännedom", dvs om en person känner till förhållandena i ett visst land (pga hen kommer från det landet eller om hen har bott och arbetat i det under längre tid). Jag tror du får svar att många söker och de väljer utifrån de kriterier som just för "den specifika tjänsten" är viktiga. Men de skulle vara mycket intressant att ta del av de svaret. Hör av dig och berätta vad du får för svar!
    • : http://legitimation.socialstyrelsen.se/sv/utbildad-utanfor-eu-och-ees/psykolog/nytt-system-for-ansokan-om-legitimation Nytt system for
    • : Nytt system för ansökan om legitimation Den 1 oktober 2016 börjar vårt nya system för legitimation för psykologer utbildade utanför EU och EES att gälla.
    • Anna : Tack så mycket Rebecka för din kommentar! jättebra, nu vet vi om den ändringen som har skett i bedömningen av psykologer från andra länder! :)
    Läs alla kommentarer