Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Erika!
    Det finns, precis som du skriver i din fråga, många olika områden inom psykologi som man kan utbilda sig till, inklusive klinisk psykologi, neuropsykologi, utvecklingspsykologi, socialpsykologi, arbetspsykologi, skolpsykologi, sportpsykologi och beteendevetenskap. Det finns olika sätt att ta reda på mer information om dessa olika områden. En bra början kan vara att undersöka olika utbildningar och program som erbjuds på universitet och högskolor, eller att läsa om olika yrken inom psykologi och beteendevetenskap på www.framtid.se (en sajt om över 2.ooo yrken). Du kan också prata med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar finns för att få deras syn på olika områden och karriärmöjligheter.
    Just Psykolog är i Sverige ett yrke som kräver legitimation och i grunden utbildning på psykologprogrammet.
    Och det finns många olika yrken och arbetsplatser för utbildade psykologer i Sverige. Här är några exempel:

    Klinisk psykolog: Kliniska psykologer arbetar med att diagnostisera och behandla psykiska störningar och problem. De kan arbeta på sjukhus, vårdcentraler, psykiatriska kliniker och privatpraktiker.

    Skolpsykolog: Skolpsykologer arbetar med att hjälpa barn och ungdomar med olika utvecklingsproblem, som läs- och skrivsvårigheter, och hjälpa skolor med att skapa en positiv lärandemiljö.

    Arbetspsykolog: Arbetspsykologer arbetar med att hjälpa organisationer och företag att skapa en hälsosam och produktiv arbetsmiljö och hjälpa individer att hantera arbetsrelaterade problem och utvecklas i deras karriär.

    Neuropsykolog: Neuropsykologer arbetar med att undersöka och behandla hjärnrelaterade problem, såsom hjärnskador, stroke och neurodegenerativa sjukdomar. De arbetar ofta på sjukhus eller rehabiliteringscenter.

    Utvecklingspsykolog: Utvecklingspsykologer arbetar med att undersöka och förstå hur människor utvecklas över tid, från barndom till vuxenålder. De kan arbeta på universitet, forskningsinstitut eller offentliga organisationer.

    Sportpsykolog: Sportpsykologer arbetar med att hjälpa idrottare att utveckla mental styrka, hantera stress och prestera bättre i konkurrens. De kan arbeta på idrottsklubbar eller idrottsförbund.

    Kriminalvårdspsykolog: Kriminalvård psykologer arbetar med att hjälpa fångar och kriminella att hantera deras problem och återanpassa sig till samhället. De kan arbeta på fängelser eller kriminalvårdsinstitutioner.

    Det finns många fler yrken och arbetsplatser för personer som har någon form av utbildning inom psykologi och beteendevetenskap än de jag har listat ovan, kika t.ex på yrken som Beteendevetare, Psykologisk coach och psykologilärare.

    Studie- och yrkesvägledare