Anonym
    En annan fråga jag har är vad heter utbildningen eller hur utbildar jag mig för att bli Psykologisk coach? jag har läst om det men jag kan inte hitta vart man kan ansöka och ifall det är yrkes eller högskole utbildning, samt hur lång är utbildningen och kan man bli kurator via denna utbildningen för det var så det stod när jag läste om det.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ellinore,

    Exempel på en relevant utbildning är Programmet: Kognitiv-neurovetenskap i Skövde >> men även andra akademiska utbildningar kan leda till yrket Psykologisk coach, ex. kan man vara utbildad socionom>> eller beteendevetare>>.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Om du är mest intresserad av att bli Kurator, rekommenderar vi i första hand söka till socionomprogrammet. Arbetsgivare önskar att de som söker kuratorstjänster har examen från socionomprogrammet + påbyggnadsutbildningar efter socionomprogrammet, dvs endast socionomprogrammet ger sällan anställning som kurator.
    Det är inte förbjudet att anställa personer med andra utbildningar än socionom, men arbetsgivare gör det oftast inte. Detta pga det är mer eller mindre "allmänt accepterat" att kurator är i grunden - socionom.
    Att det kan finnas exempel på att man kan bli anställd som kurator även med en annan utbildning - finns. Men de exemplen är inte många. Om du inte vill chansa, sök till socionomprogrammet är mitt råd.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Har sökt till socionom flera år, tyvärr är utbildningen så oss populär att mina betyg inte räcker till.
    • Ludmila : Se gärna om det finns ngt. intressant för dig inom yrkeshögskolan, www.yhguiden.se