Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att hitta en handledare och en lämplig arbetsplats för praktik som aspirerande psykoterapeut kan vara en utmaning, men det finns flera sätt att gå tillväga:

    1. **Kontakta lokala terapicenter eller kliniker:** Många terapicenter erbjuder handledning och tar emot praktikanter. Kontakta dem för att höra om de har lediga platser och vilka krav de har för att ta emot praktikanter.

    2. **Nätverka med befintliga terapeuter:** Prata med befintliga terapeuter i ditt nätverk och fråga om de känner till någon som erbjuder handledning eller tar emot praktikanter.

    3. **Kontakta utbildningsinstitutioner:** Utbildningsinstitutioner för psykoterapi kan ofta hjälpa till med att hitta handledare och praktikplatser för sina studenter.

    4. **Använd professionella organisationer:** Professionella organisationer inom psykoterapi kan vara en värdefull resurs för att hitta handledare och praktikplatser. De kan också erbjuda rådgivning och stöd under din praktikperiod.

    När det gäller vilka arbetsplatser som är lämpliga beror det delvis på din inriktning inom psykoterapi. Vanliga platser inkluderar terapicenter, sjukhus, kliniker, företagshälsovård och privatpraktiserande terapeuters kontor. Det är viktigt att hitta en plats där du kan få den mångsidiga erfarenhet och handledning som krävs för din utbildning och certifiering.

    Studie- och yrkesvägledare