kompisensalias
    Hej!
    Jag hade behövt lite hjälp då jag bor i en storstad och på så sätt är det i princip omöjligt att få kontakt med syv.
    Jag hade väldigt gärna velat studera en fristående psykologikurs på universitet och sedan se vart det leder mig i mina studier. Mitt problem är bara att jag inte har behörighet nog för att komma in.

    Då jag var väldigt sjuk under gymnasietiden gick jag tyvärr bara ut med ett studiebevis på 700p varav bara en av dom var en grundläggande kurs (engelska 5).
    Dock gick jag ett yrkesförberedande frisörprogram på gymnasienivå senare genom komvux på 1700p värt av hantverkskurser och gymnasiearbete.
    Men på grund av sjukdom igen så fick jag bara betyg i 1600p av hela kursen, dvs så missade jag den sista kursen så fick tyvärr hoppa av och fick inte någon examen där heller.

    Det jag inte riktigt begriper mig på är att det inte verkar som att jag fick något studiebevis genom komvuxutbildningen utan jag fick bara en betygsrapport (står inte samlat betygsdokument, bara betygsrapport). Min spontana gissning var för att det inte var en 3årig gymnasieutbildning, eller att det rann ut i sanden att utfärda ett legitimt studiebevis pga att jag inte tog examen. Men jag vet inte varför det inte är ett studiebevis egentligen.

    Så jag undrar om det är möjligt för mig att plussa mina 700p jag fick på gymnasiet med studiebevis, på mina 1600p jag fick genom komvux med betygsrapport och på det läsa in mina grundläggande kurser i engelska, svenska och matematik som fristående kurser på komvux nu, och hade de isåfall gett mig behörighet till att läsa på universitetsnivå?

    Samt om det är så att jag egentligen ska ha studiebevis på komvuxskolan trots att jag inte tog examen, kan man begära det isåfall?

    Om det absolut inte går på det sättet, gälls dom 1600p inte alls då?
    Hade jag isåfall behövt ta igen 1800p på komvux inklusive de grundläggande ämnena för att få en chans till att bli antagen till en fristående kurs på universitetet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Grundläggande behörighet till svenska högskole-/universitetsutbildningar kan man få på flera olika sätt:
    -- examensbevis från gymnasiet eller komvux - är ett sätt;
    -- studieomdöme från en folkhögskola - ett annat; om du vill gå den vägen så söker du till folkhögskolornas allmänna kurser - snabbt på ett läsår kan man få ut omdöme om grundläggande behörighet; kika i så fall på information om skolformen folkhögskola på Framtid.se/studier/folkhogskola
    och
    -- så finns det också "reell kompetens"/en annan väg - om du har 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid då behöver du endast några få gymnasiala betyg för att bedömas som grundläggande-behörig. Se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg
    ***
    Vad gäller få ut examensbevis från komvux, så finns det numera tre olika typer av examina att kunna ta ut på komvux:
    högskoleförberedande inom Naturvetenskap-teknik
    högskoleförberedande inom Samhälle-humaniora
    och
    Yrkesexamen. Yrkesexamina finns mot flera praktiska yrken (beror på vilka kurser du redan har betyg i + vad komvux i din kommun kan erbjuda att läsa inom sitt utbud av utbildning).
    Oavsett vilken typ av examen du ska läsa mot på komvux så behöver du för grundläggande behörighet till högskolestudier nödvändigtvis ha godkända betyg i kurserna Matematik1, Engelska 5 och 6 samt Svenska (eller svenska som andraspråk) 1, 2 och 3. Du kan komma in på universitetsutbildning med yrkesexamen men du måste ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6 (de kurserna är inte obligatoriska för yrkesexamen men får ingå i yrkesexamen, om du så önskar).
    Jag tror att det snabbaste vägen (om du vill gå via komvux-examen) blir för dig att läsa mot yrkesexamen i något av de yrken som du läst mot förut men du behöver i vilket fall få godkända betyg i matte 1, eng 6 och svenska 1,2 och 3. De kurserna kan ingå inom examensbevisets 2400poäng. I examensbevis från komvux ingår 100p.gymnasie- eller komvuxarbete och de "resterande" 2300poängen beror på vad för sort examen det handlar om.
    ***
    Vad jag förstår av din fråga så har du godkänt betyg i engelska 5. Om du saknar godkända betyg i matematik1, engelska 6 och svenska 1,2 och 3, så behöver du få godkända betyg i de kurserna (och de behöver du även om du ska satsa på att bli behörig enligt "reell kompetens"/en annan väg, se ovan).
    Det där med "studieintyg från komvux" så finns det inte något sådant dokument... och det skulle inte spela någon roll för dig om det hade funnits...
    Jag kan råda dig till följande: sök läsa de kurserna som du, i vilket fall, kommer att behöva ha godkända betyg i. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Sök t.ex Matematik 1a, Engelska 6 och Svenska 1 + kanske också gymnasiala kurser i psykologi (de kurserna ska du också kunna ta in i komvux-examen sen).
    Du kan samtidigt se om du kan komma in på folkhögskolornas allmänna kurser. Du kan söka både till komvux och till flera olika folkhögskolor samtidigt och när du ser var du kom in (blev antagen) kan du välja var du vill läsa.
    Det där att det är omöjligt att träffa SYV eftersom du bor i en stor stad låter inte bra... Så ska det inte vara. Du har rätt att boka tid för samtal och studieplanering på komvux i den kommun där du är folkbokförd.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare