Wictor
    Hejsan,

    Jag har nu 2250 godkända poäng efter att ha studerat upp betyg på komvux. Estetisk verksamhet samt ellära trefas försvinner, vilket ger 2150 godkända poäng. Rektorn har tidigare sagt att jag kan läsa mot slutbetyg och jag undrar exakt hur många godkända poäng som krävs? Är det 2350 poäng varav 10% får vara icke godkända eller är det 2350 godkända poäng? Vad gäller.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Wictor,
    10% av poängen får vara betyg IG eller F men inte i vilka kurser som helst; ... men som SYV vill jag avråda från att i ditt Slutbetyg "låsa in" icke-godkända betyg. Det är möjligt att du senare, om behovet uppstår, ej kommer kunna höja Meritvärde och blir då helt beroende av resultatet på högskoleprovet, om du i framtiden vill komma in på någon högskoleutbildning med konkurrens om utbildningsplatser.
    ^^^^^^
    Skillnaden i jämförelsetalet mellan att i sitt Slutbetyg ha 200 icke-godkända poäng eller att ha de 200p. som godkända /betyg G eller E/ blir "plus-minus" circa 0.9 (Exempel: vid övriga "medel-höga betyg" som är C eller VG blir det med 200 p. godkända Jämförelsetal på ca 14.6 och med samma 200 p. icke-godkända - jämförelsetal på ca 13.7).

    Även om du nu vill komma på en högskoleutbildning som har låga antagningsgränser och kan komma in med relativt lågt meritvärde, kan du i framtiden ändra dig och kanske vill komma in på en annan utbildning där det är svårare att komma in. Du kan då ångra jättemycket att du i ditt Slutbetyg tog in icke-godkända poäng för att det kan visa sig bli mycket svårt eller t o m omöjligt att "bli av" med dem.

    Sammanfattning
    det går med 200 icke-godkända poäng och 2150 godkända poäng få ut ett Slutbetyg (om övriga villkor uppfylls) men som SYV vill jag avråda från att göra det. Jag vill råda att skaffa ännu 200 godkända poäng och ta ut Slutbetyg senare.