Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om en person fick mattebetyget för många år sedan så kanske hen glömde mycket sedan dess, så formell behörighet är "en sak" men de faktiska kunskaperna kan vara ngt helt annat.
    Satta betyg gäller tillsvidare, men det är svårt att basera vidarestudier på de kunskaper som (de facto) saknas.
    Jag rekommenderar därför att antingen läsa matematik 1 först (1a eller 1b eller 1c) och matematik 2, sedan eller be att få göra nivåbedömningstest på komvux för att utifrån resultatet bli placerad på rätt nivå. Innehåll i kurserna kan man se på www.matteboken.se så man kan själv uppskatta sina mattekunskaper också.
    T.ex finns lektionerna i matte 1 upplagda för repetition och för självstudier på matteboken.se/lektioner/matte-1
    Men som svar på just din fråga om man har "formell behörighet" motsvarande godkänt betyg i den nuvarande kursen matematik 1 på sina äldre gymnasiala betyg, så behöver man veta mer än det som du uppger i din fråga; det som kan spela roll är om man läste matte i ett år, två och eller tre år inom sin "gamla" gymnasial utbildning och vad hette den "linjen" som man läste på gymnasiet. Man kan också behöva se den "koden" som kursen har (hade). Om du tar dina betyg till SYV-en på komvux, så kan hen vid behov kontakta experter på gamla betyg och ge dig rätt svar.
    Annars, så tycker jag att det är bra att repetera om man inte läst matte på många år.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare