Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Thu,
    om du vill lära dig mer inom ditt Modersmål då är det väl bra att läsa kurser i modersmål. Ang. "slöseri med tid" ... som du skriver, så tänker jag på att all kunskap är bra att ha; sedan är det givetvis begränsade resurser (tid och ork) så man måste prioritera vad man satsar på.

    Meritp. för dig som läser mot Examensbevis
    Några MERITPOÄNG ger inte kurserna Modersmål; däremot om du kan läsa Vietnamesiska 3 och 4 (alltså som Moderna språk) då kan du få meritpoäng; moderna språk 3 ger en halv meritpoäng och mod.språk 4 - en hel meritpoäng (alltså + 1.0 till meritvärde). Max antal meritpoäng för Moderna språk är 1,5 men det måste du vara godkända betyg i just MODERNA SPRÅK, och inte i ämnet Modersmål.

    Man kan på teknikprogrammet läsa kurser i Moderna språk eller i Modersmål som programfördjupande och/eller som kurser inom Individuellt val och på så sätt "slippa" läsa andra kurser. Du får gärna se Programplan för TE där det framgår att "Moderna språk" står i listan över kurser som får läsas inom programfördjupning på TE.