Louise
    Hej SYV,

    Jag läser naturvetenskapsprogrammet och tar studenten i år, jag har läst totalt 2700 poäng, vilket betyder att jag har 200 poäng "utökade kurser".

    Jag undrar, om jag har Engelska 7 som en utökad kurs och söker:

    1. T.ex. ett civilingenjörsprogram på KTH, då Eng 7 ger 1 meritpoäng, kan det ge meritpoäng även om det är en utökad kurs? + räknas då betyget för denna kurs med i betygssnittet? (i så fall, betyder det att totalt 2600 poäng är medräknat i snittet?)

    2. Jag söker ett program på Handelshögskolan, som inte räknar med meritpoäng, så är betygssnittet som vanligt (alltså medräknat 2500 poäng, ej de utökade kursernas betyg?)

    Mvh,

    Louise
    • Milla : Nu har jag pratat med antagningen på HHS och jag skriver ett nytt svar till dig.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    1) betyg i Utökade kurser räknas in i ditt jämförelsetal om kursen ger meritpoäng.

    2) betyg i Gymnasiearbetet räknas inte in i jämförelsetal (därför att man ej kan få högre än E i GA).

    3) HHS, Handelshögskolan i Stockholm>> accepterar inte några Meritpoäng, vilket är ett undantag. Angående hur HHS räknar ut jämförelsetal, är det nog bäst att kontrollera med dem. Enligt reglerna som de flesta högskolor/universitet i Sverige håller sig till, räknas inte betyg i U-kurser, om inte U-kurserna inte ger meritpoäng men HHS accepterar inte några meritpoäng.... kan inte på raka arm svara om hur de på HHS räknar ut jämförelsetal när den sökande har U-kurser i sitt Examensbevis. Tänker så här - om de gör undantag på en "punkt", så kanske de gör det även på några andra "punkter".

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag har ringt och pratat med Antagningen på HHS. Det första som de frågade efter var ditt personnummer, men det har inte jag... :) så fck det bli en "allmän fråga" och "ett allmänt svar". Så här säger personal på Antagningen på HHS: de tror inte betyg i eng7 kommer att räknas med i ditt jämförelsetal, eftersom de "följer de rekommendationer" som Universitets- och högskolerådet ger och U-kurser räknas in bara i fall de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng.

    Men rekommendationerna från UHR (universitets- och högskolerådet) är ju att meritpoäng bör räknas in, har jag påpekat för dem, och det gör inte HHS. Så - summan av "kardemumman" blev att utan ditt personnummer kan inte Antagning svara på frågan - vad du fick i Jämförelsetal i din ansökan till HHS. :(

    Du kan själv kontakta dem, uppge ditt personnummer och få svar.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare