Linn Daum

    Hej! Jag har gått ut med en gymnasieexamen med 2,0 i extra meritpoäng (matte 2b, engelska 7 och utökad kurs för moderna språk 3) och vill gärna försöka fixa så att jag kan få 2,5 i extra meriter genom att ta moderna språk 4 på komvux och möjligtvis göra matte 3 för att få en mer utbredd universitets behörighet. Min fråga är således precis som rubriken säger: Om jag då tar dessa kurser, räknas de betygen jag får från dessa med i mitt gymnasiala meritvärde? För jag hade tänkt försökt ta och göra prövningar på de 5 kurserna jag inte fick ett A på i gymnasiet och undrar om det blir så att det nya meritvärdet i urval BII kommer att gå ned då bara för att jag valde att försöka få mer extra meritpoäng.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ditt meritvärde kan inte gå ner på grund av att du får fler meritpoäng. Även om du får endast E i en kurs som ger dig meritpoäng, så kommer ditt meritvärde att gå upp (kanske inte så mycket men ändå Upp!). Sök läsa moderna språk 4 på komvux. Vad gäller matten, så beror meritpoängenmöjligheterna här på vilka kurser som krävs för särskild behörighet. Exempel: vill man bli fastighetsmäklare då krävs matte 3 och då får man meritpoäng från matte 4 och högre kurser. Här kan du sänka ditt meritvärde, om du får lågt betyg i matte 3 men om du utan matte 3 är obehörig, då måste du ju ha godkänt betyg i matte 3, annars kan du inte komma in på fastighetsmäklarprogrammet (och då hjälper det inte att ha högt meritvärde, för du kommer inte delta i konkurrensen om utbildningsplats).

    Studie- och yrkesvägledare