Sofia

    Hej! Jag är lite förvirrad. Det är så att jag behöver gå ett naturbasår för att kunna följa min plan att bli civilingenjör. Dock har jag minst sagt medelmåttiga betyg från gymnasiet, därav undrar jag om det är möjligt att betygen som man får när man läser ett naturbasår kan räknas in i betygen som man ansöker med till högskolan? Det är inte möjligt för mig att läsa upp betygen då jag snart är 22 år och inte kan vänta längre...

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,

    enligt de nugällande regler, räknas inte betygen från högskolans naturvetenskapliga basår eller från folkhögskolor ihop med betygen från gymnasiet.
    Jag kan rekommendera Högskoleprovet.
    Det kan också finnas platsgaranti på vissa högskoleutbildningar - efter godkända studier på högskolans basår, och i så fall behöver du inte tänka på vilket meritvärde du hade på dina gymnasiala betyg.

    Hälsningar
    Peter syv