Dalaa

    Hej! 1. Vi säger att man har 21,10 i BI och gör prövningar i komvux och får 21,50. vad händer med 21,10? Har man då 2 meritvärden där 21,10 prövas i BII och 21,10 i BI? Jag är väldigt förvirrad och förstår inte riktigt den biten! 2. Ifall man gör prövningar i komvux i en kurs flera gånger. Vi säger man har D, gör en prövning och får B och sedan gör en prövning till i förhoppning om att få A men får C istället. Räknas då det bästa betyget eller det senaste man får? Tack i förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    det du skriver i punkt.1 i din fråga stämmer.
    ang.din fråga i punkt.2 så är det högsta betyget som gäller, oavsett om det är tidigare eller senare "fått" betyg. Alltså är det så här: om man har flera betyg i samma kurs, då gäller det HÖGRE betyget. Man kan alltså inte genom prövningen eller omläsningen sänka ett tidigare betyg (i samma kurs).

    Liselotte