Alice
    Hej! Jag går i ettan på NaturNatur men jag har fått ett stipendium till att plugga på IB utomlands resten av gymnasiet. Dock så har jag ganska svårt att förstå informationen om IB som finns på internet.

    Om jag väljer den enklaste matten (som motsvarar matte 3 typ) samt den enklaste naturvetenskapen på IB (den som motsvarar naturvetenskap 2), kan jag då plugga upp biologi 2, all fysik, kemi 2 och matte 4 på komvux efter gymnasiet?

    Isåfall: säg att jag får ex. 39 på IB och sedan pluggar upp alla ämnen jag nämnde innan, kommer betyget jag får i dem påverka när jag söker till universitetet? Eller är det fortfarande bara mitt IB-betyg som räknas?

    Också min IB-skola erbjuder inte det moderna språk jag pluggar just nu (Franska 3) på en nivå som motsvarar steg 4, så jag kan inte få meritpoäng för det. Kan jag då plugga upp franska 4 och få meritpoäng för det på komvux?

    Tacksam för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice!
    det första jag tänker på (i relation till att bli behörig till svenska högskoleutbildningar) när jag läser "plugga på IB utomlands" är svenska språket. Kan du läsa svenska på gymnasienivå motsvarande svenska 2 och 3 på en skola utomlands? Är det på en svensk gymnasieskola du vill läsa utomlands? Hur som helst behöver du  - för grundläggande behörighet till svenska högskolestudier  - bekräfta att du har kunskaper motsvarande godkänt betyg i gymnasiekurs svenska 3 (eller få godkänt resultat på TiSUS-test, vilket är minst lika svårt, kanske svårare, än att få godkänt betyg i svenska 3).
    Vad gäller särskild behörighet så går det att uppnå genom att läsa kurser på komvux eller på en folkhögskola, eller genom att göra prövningar, men betygen i svenska kurser kommer inte räknas ihop med IB-diploma för att det är olika skolsystem. IB - klassas som icke-svensk utbildning, internationell utbildning.
    Läs informationen på Antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat

    Tänk på att du - för konkurrensen - kan göra högskoleprovet. Men högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet. Det viktigaste är alltså att bli behörig.
    Vad gäller Meritpoäng för dig med IB-diplom, som du får senare än året 2020, var god läs på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/meritpoäng