CS

    Hej! Jag skulle räkna ut min GPA för att ansöka til universitet i USA och undrar om jag kan räkna med de gymnasiala kurser som jag har läst på Komvux också? Man räknar ju ihop poängen för varje betyg och sedan delar med totala poängen från slutbetyget. Så jag undrar om jag kan ta med betygen från Komvux också? Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej CS,
    i Sverige är det så (om du skulle söka till en svensk högskole-Universitetsutbildning) att olika regler gäller för de med slutbetyg från olika år. Kurser som krävs för grundläggande eller för särskild behörighet räknas alltid in, oavsett om de finns inom eller utanför Slutbetyget. Men för att veta om andra kurser, som inte ingår i Slutbetyget och inte krävs för behörighet, ska räknas in eller inte måste man veta om Slutbetyget är från gymnasiet eller från komvux och även från vilket år Slutbetyget är. Reglerna har i Sverige ändrats flera gånger på ganska kort tid.
    Hur man räknar på de svenska betygen i USA kan jag tyvärr inte svara på. Du får gärna fråga på den skolan dit du söker i USA. Annars, så räkna in de betygen som höjer ditt snittbetyg och hoppas på att det accepteras av den skolan i USA som du söker till. Det är de bästa råden jag kan ge dig. Vi har tyvärr ingen expert på studier i utlandet här på FRåGA SYV.
    Fler tips! Se om personal som jobbar på gymnasiala IB-programmen kan ge dig mer/bättre information. Se listan på de svenska gymnasieskolobna där IB-programmet erbjuds på gymnasieGuiden.se/IB
     Du kan också kontakta USA´s ambassad och konsulat i Sverige och fråga om de har någon utbildningsexpert som kan "övergången från svensk förberedande utbildning till högre utbildning i USA" eller om de i annat fall kan hänvisa dig någonstans där du kan få hjälp med din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • CS :

      Hej Milla!

      Stort tack för ditt svar!
      Slutbetyget är från gymnasiet och avgångsåret är 2012.
      Vad gäller här i så fall?

    • Milla :

      Reglerna står på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/sa-har-raknas-betygen/#kompletteringsbetyg - och det är skillnad om de betygen som inte ingår i ett Slutbetyg är "gamla" eller "nya" betyg, alltså kurser med betyg i skalan IG-MVG eller i betygsskalan F-A. Som vi tolkar reglerna, så räknar man in de "gamla" kurser (alltså med betyg i betygsskala IG-MVG) in i snittbetyget (vi pratar om kurserna som inte ingår i ett Slutbetyg) om de höjer snittbetyget, men de nya kurserna, alltså i betygsskala F-A får man räkna in endast om de krävs för behörighet. Och de "gamla kurserna" kunde man som längst få betyg i till sista juni 2016, så det är ganska länge sedan och sedan dess kan man bara få nya betyg i de nuvarande kurserna (i betygsskala F-A). Så, om du har betygen IG-MVG som inte ingår i ditt Slutbetyg och som skulle höja ditt snittbetyg, räkna in dem.
      Reglerna är många och komplicerade och de som är experter på att räkna fram rätt meritvärde är de som jobbar med den frågan på Antagning.se

    • CS : Stort tack Milla för hjälpen!
    • Milla : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer