Cutegirl123456

    Hej jag har precis gått ut gymnasiet och jag tänker söka till gymnasie ämneslärare på Uppsala universitet. För att bli behörig till detta behöver jag läsa spanska 3 på komvux och jag behöver även höja mitt meritvärde litegrann för att öka mina chanser att komma in. Därför undrar jag om extra meritpoängen (0,5) och meritvärdet för själva betyget jag får i spanska 3 kan räknas med i mitt totala meritvärde jag söker till utbildningen med? Eller om spanska 3 på komvux endast ger mig behörighet och inga meritpoäng för betyget eller kursen. Sen undrar jag också hur jag isåfall gör efter jag läst spanska 3. För antar att jag måste byta ut en av kurserna i mitt examensbevis från gymnasiet mot spanska 3 så att det fortfarande är 2500 poäng. Hur genomför jag detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om den högskole-universitetsutbildning som du vill komma in på kräver, för särskild behörighet, spanska 3 och du saknar godkänt betyg i den kursen, så måste du skaffa dig det betyget, t.ex genom att läsa på komvux eller genom självstudier/prövningen. Eftersom den kursen, alltså Spanska 3, krävs för behörighet (utan den är du obehörig) så kan du inte få meritpoäng för den. Betyget i den kursen kommer räknas in i ditt snitt (snittbetyg/jämförelsetal), oavsett om det höjer eller sänker ditt snitt (detta för att alla kurser som krävs för behörighet måste bidra till snittbetyget).
    Gör också högskoleprovet, är mitt råd. Läs gärna information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Försök, givetvis, få så högt betyg som möjligt i Spanska 3. Läser du sedan spanska 4 och får godkänt betyg  men helst så högt betyg som möjligt i spanska 4, så ger moderna språk 4 + 1.0 meritpoäng (detta i fall du inte redan, genom andra kurser, har max antal meritpoäng).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Cutegirl123456 : Tack! Men om jag ångrar mig sen och vill läsa någon annan utbildning som inte kräver spanska 3 för behörighet, får jag ändå extra meriten och beräknas ändå betyget in i jämförelsetalet?
    • Milla : Max antal meritpoäng är 2.5. Om du utan moderna språk redan har max meritpoäng, kan du inte få fler. Men om du inte har max, då ger godkänt betyg i moderna språk 3 + 0.5meritpoäng när du söker till utbildning som ej kräver mod.språk 3. Ingenting i examensbeviset från gymnasiet kan ändras. Du skickar (laddar upp) ditt examensbevis + de nya betygen, separat. Antagning.se räknar i alla de fall där det är möjligt till din fördel. Nya betyg räknas in (om de får räknas in) endast i fall det höjer ditt meritvärde (med ett undantag: om kursen krävs för särskild behörighet så måste betyget räknas in, oavsett om det höjer eller sänker meritvärdet). Bra att veta: om du har examensbevis från gymnasiet och läser på komvux så kan du inte med komvux-studier försämra din chans att komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning.