Ofelija

    Hej! Jag håller på att kolla runt på lite olika utbildningar som jag skulle eventuellt vill läsa i framtiden och har snöat i på en specifik inriktning inom folkhälsovetenskap. I beskrivningen står det att för att vara behörig så behöver man ha läst minst 180 hp i medicin. Räknas då en sjuksköterskeexamen (som ju då är 180 hp) som att jag har läst medicin? Blir jag alltså behörig och kan söka in på programmet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ofelija,
    om jag förstår dig rätt, så har du hittat ett Masterprogram, alltså utbildning på avancerad nivå som man blir behörig till efter en 3-årig högskoleutbildning - ex. på ett sådant program: miun.se/utbildning/masterprogrammet-i-folkhalsovetenskap och det är jättebra att du planerar på lång sikt men det finns också en "fara" i att just det programmet som du bestämmer dig för - på förhand, inte kommer att finnas, när det blir dags för dig att söka till det.
    Behörighetskraven till det programmet som jag länkar till, ovan - är formulerade så här: "folkhälsovetenskap, omvårdnad, rehabiliteringsvetenskap eller inom andra hälsovetenskapliga eller samhällsvetenskapliga huvudområden, alternativt en lärarexamen om minst 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp i något av dessa huvudområden." alltså väldigt brett... det är många olika utbildningar som ger behörighet till programmet.
    Om behörighet till det programmet som du är intresserad av nu, är formulerat så att man ska ha läst minst 180 högskolepoäng inom "medicin" så skulle min tolkning bli att sjuksköterskeprogrammet är OK som grundutbildning inför det masterprogrammet, men det är inte vi här på Fråga SYV som kommer att göra den bedömningen utan antagningsgruppen på det lärosäte (högskola eller universitet) där det programmet kommer att ges.
    ****
    När är det dags att bestämma sig vilka högskoleutbildningar man söker efter gymnasiet? Man kan kika på många yrken och utbildningar när som, men bestämma sig kan man inte innan ansökningsperioden öppnar samma år som man går år 3 på gymnasiet - alltså i mitten på mars samma kalenderår som man på hösten vill börja läsa på högskolenivå (detta för att innan dess, är det inte klart vilka utbildningar som kommer att starta på hösten samma år).

    Vänligen
    Julia

    • : Hej! Ja absolut det förstår jag, men jag vill hålla dörrar öppna, och om det skulle vara så att sjuksköterskeexamen inte räcker så vill jag ju gärna veta det redan nu så att jag vet vad jag behöver läsa istället/komplettera med :)
    • Julia : Jo, visst. Men om vi säger så här att det finns endast några få 3-åriga högskoleutbildningar inom "medicin"; vad jag kan komma på är det Sjuksköterskeprogrammet (möjligtvis även Röntgensjuksköterskeprogrammet); BMA-, kanske arbetsterapeut och fysioterapeut.. . Så, de är inte alls många - och av alla de som ligger ju sjuksköterskeprogrammet "bäst till" vad gäller att läsa just "medicin". Det är vad jag tycker. Men läs hela mitt svar ovan och kika gärna på många yrken på www.framtid.se
    • : Tack så mycket! Av någon anledning var jag lite för ivrig och läste inte hela ditt svar förra gången , därav att jag fortsatte ställa frågan som du egentligen redan svarat på! Men som sagt, tack för hjälpen!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med studier och allt annat!
    Läs alla kommentarer