August
    Hej,
    Jag går 3:e året på entreprenörsprogrammet på Sven Eriksonsgymnasiet i Borås. I vårt program har vi två utökade kurser som inte räknas med i poängen när man söker till högskolan (enligt vår rektor). Dessa är matte 3b och Filosofi 1. Jag är medveten om handels ställer krav på lägst C i matte 3b för att vara behörig, något som inte är ett problem. Det jag emellertid undrar är om det spelar någon som helst roll ifall jag har C, B eller A i ämnet. I vårat program är det som tidigare nämnt endast en utökad kurs som därför inte ska räknas med, men jag skulle vilja veta hur handels ser på saken. Räknas betygen från utökade kurser också in i jämförelsetalet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HHS är en privat högskola och kan applicera andra regler än de övriga lärosätena men pga matte 3 krävs för behörighet, borde betyg i den kursen räknas in i ditt jämförelsetal. Betyg i U-kurser räknas in om de krävs för Särskild behörighet och detta gäller även övriga lärosäten. Så,enl vad jag vet så vinner du på att ha så högt betyg som möjligt i matte 3. Höjning av jämförelsetalet blir ca + 0.1 för varje betygssteg dvs + 0.2 om du får A i stället för C i betyg.

    Studie- och yrkesvägledare