Sab

    Hej jag vill plugga till rättsvetareprogammet i Örebro men har bara sett negativa recensioner från människor på olika forum många säger att det är en dålig utbildning och att det inte leder till jobb samt att man konkurrerar med folk som har juristexamen jag vill gärna plugga progammet då jag tycker att det är intressant och att det har internationell och digital inriktning men vill inte plugga tre år av mitt liv för att sedan inte kunna få jobb efter examen Så jag undrar om det är en bred arbetsmarknad för rättsvetare som det står på universitets hemsida eller om det inte har en så ljus framtid alls

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tycker du bör kontakta de som jobbar med den utbildningen som din fråga gäller, t.ex studievägledare och programrektor och be om att se resultat från en uppföljning (var deras f d studerande gjorde efter utbildningen). Annars, är det extremt svårt att veta om vad du har att förvänta sig efter utbildningen. Det finns dock ett antal yrken/arbetstitlar där arbetsgivare anställer med "vilken som helst högskoleutbildning á 180 högskolepoäng": några exempel på sådana jobb är FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FKStudiestödsutredare på CSN.
    Det borde också rimligtvis finnas möjlighet att läsa vidare - på avancerad nivå: magister- eller masterprogram mot magister- eller masterexamen.
    Du har läst recensionerna om att konkurrensen på arbetsmarknaden är hård och det är inte lätt att konkurrera mot de som har längre utbildning inom "liknande kunskapsområde": juristprogrammet läser man på 4.5 år på heltid, den utbildningen är alltså 50% längre än ett treårigt universitetsprogram, vilket många gånger kan stämma men det beror också på vilken sort jobb det handlar om: om juristexamen inte krävs för just det jobbet, så kan andra faktorer vara viktigare t.ex personliga egenskaper, språkkunskaper och tidigare arbetslivserfarenhet.

    Studie- och yrkesvägledare