Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    receptarieprogrammet på de svenska lärosätena kräver för behörighet Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller fysik 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4. Kursen naturkunskap 2 krävs inte, den ger för lite kunskap inom de naturvetenskapliga ämnen jämfört med det som krävs för receptarieprogrammet. Om du i ditt examensbevis från gymnasiet saknar kursen naturkunskap 2, då kommer inte betyget i den kursen räknas in i ditt meritvärde. Du kan fortsätta läsa nk2-kursen för kunskapens skull - det kan bli lättare att senare läsa kemikurserna t.ex... och kanske också för studiemedels-skull (om du har studiemedel för dina nuvarande studier).
    Alltså, om det inte ditt examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) inte finns naturkunskap 2, då kommer det betyget ej påverka ditt meritvärde, när du söker till utbildningar till yrket receptarie på de svenska lärosätena.

    Studie- och yrkesvägledare
    • MESSO : Hej, vad menar du med matte 4? jag har matte 3b är detta som matte 3c eller vad ? Jag fattar inte, men jag har en betyg i matte 3b så kommer den hjälpa mig istället för matte 4 eller matte 3c?
    • Milla :

      Matematik 4 är nästa (svårare, högre än matematik 3) kurs i ämnet Matematik på gymnasiet, och man är behörig att läsa kursen matematik 4 om man har godkänt betyg i matematik 3b eller i matematik 3c. Om du har godkänt betyg i matematik 3b, kan du nu läsa kursen matematik 4. Matematik 4 är en 100poängskurs (lika stor i omfattningen som alla andra mattekurserna, alla mattekurserna på gymnasiet har omfattning 100poäng).
      Att du har betyg (förhoppningsvis Godkänt betyg) i matematik 3b kommer hjälpa dig på så sätt att du har förkunskaperna inför matematik 4 och kan, förhoppningsvis, klara även matematik4 med godkänt betyg. Det är nödvändigt att få godkänt betyg i matematik 4 för att det ingår inom kraven för särskild behörighet inför utbildningar till Receptarie på de svenska lärosätena. Obehöriga kan inte antas till en svensk högskole-universitetsutbildning. Så, om du vill bli behörig till att delta i konkurrensen om utbildningsplats på utbildningar till Receptarie på de svenska lärosätena måste du bland annat få godkänt betyg i gymnasiekursen matematik 4. Innehåll i den kursen kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-4