Kvinna

    Hej, Kan man reducera profilkurser på ett yrkesprogram när man har ett åtgärdsprogram som underlag, t.ex. hantverksprogrammet mot frisör? Vet att detta inte kommer att leda till en yrkesexamen men om det framkommer i utredningen av elevens behov av särskilt stöd, som tillgodoser elevens behov...Om ja, står detta tydligt i skollagen nånstans? //Vänligen Veronica

    • Julia : Du får gärna förklara vilka kurser du tänker på när du skriver "profilkurser".

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,
    det första jag tänker på är att lägga upp utbildningen under längre tid (t.ex på fyra år i stället för tre) - detta för att ge eleven möjlighet att uppnå kraven för examensbevis
    Vad gäller reducering av utbildningen och andra åtgärder för att anpassa studier för eleven, så finns det bland annat möjlighet för rektorn att fatta beslut om Individuellt anpassat program men det finns begränsningar: beslutet måste fattas innan eleven avslutar år2 på gymnasiet och de kurser som byts ut får inte hindra att eleven kan uppnå kraven för examensbevis. Syftet med beslut om Individ.anpassat program är att eleven inte ska ha längre studietid på gymnasiet än det som absolut är nödvändigt för att läsa de kurser som ger möjlighet att uppnå kraven för gymnasieexamen.
    Du skriver om att eleven inte behöver uppfylla kraven för examensbevis men jag har en fråga här: vad är målet med studierna i så fall? Vill eleven kunna i framtiden jobba som Frisör, Barberare eller Make-up artist/stylist? Vad vill eleven göra i framtiden? Om eleven är intresserad av en annan praktisk yrke så kanske det är fördelaktigt för eleven att söka till ett annat yrkesprogram
    Annars, om de ansvariga på gymnasieskolan kommer fram till att eleven får utebli från vissa lektioner men skolan ändå rapporterar in till CSN att eleven läser på heltid, då blir inte eleven av med sitt studiebidrag. CSN går ju på det som skolan rapporterar in.
    Du/ni kan också kontakta Skolverket - tel.nr 08-527 332 00 för att prata med de som jobbar på Upplysningstjänsten. "Problemet" med att få svar från skolverket är ofta det att formuleringar i skollagen och gymnasieförordningen är för det mesta ganska "allmänna" och inte beskriver de konkreta situationerna som uppstår i verkligheten. Vad kan man dra för konkreta slutsatser om att "anpassningar bör göras för att tillgodose elevens behov"? Tolkning av formuleringar i skollagen och i gymnasieförordningen överlämnas allt som oftast till skolans huvudmän. Skolverket kommer dock också med riktlinjer och rekommendationer (men det är frivilligt att följa dem, om jag förstår det rätt...).
    Om ni kontaktar skolverket, kan ni beskriva situationen mer i detalj och då kan ni förhoppningsvis få hjälp att hitta rätt paragrafer som ni sedan själva får tolka.
    I praktiken så tycker jag det är viktigt att få fram:
    - Vad vill eleven göra efter gymnasiet
    - Hur gammal är eleven? Om hen är 18 år eller snart blir 18 år, då kanske det är fördelaktigt att tänka på att söka läsa på en av folkhögskolorna i stället för att fortsätta läsa på gymnasiet. Allmän information om studieformen Folkhögskola finns bl.a på framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare