Nassef

    Efter avslutad vuxenutbildningen som barnskötare , rektor vägrar ge diplom . Arbetsgivaren godkänner inte betyget som jag fick. Vad gör jag ?

    • Mikael : Menar du Diplom från vård-och omsorgs College? Eller vilket ”diplom ” menar du? Är det på komvux eller på en privat skola som du läste? Läste du mot examensbevis? Fick du godkända betyg i alla kurser?
    • :

      Hej Mikael ! Tack för din isats ! Det är en kommunal vuxen skola. I början av utbildningen fick vi veta att vi får diplom efter avslutad utbildningen, men det blev inte så, nu fick vi bara utdrag ur betygskatalogen. Jag har fått godkända betyg, men arbetsgivaren kräver en diplom som skolan vägrar ge . Hälsningar Nassef

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan! jag undrar om ingen i din klass/studiegrupp som fick diplom? I så fall kanske utbildare inte är certifierad för att kunna ge diplom. Det kanske var så att utbildaren/skolan sökte certifiering och hoppades på att få den men fick ej. Icke-certifierde utbildare får inte utfärda diplom.
    Om någon i din klass/studiegrupp fick diplom, då är utbildaren certifierad men det är i så fall att de som inte fick diplom missade uppfylla alla villkor som ställs. Det är ett antal villkor som alla måste vara uppfyllda för att kunna få diplom från VO-college. Läs gärna information på vo-college.se/diplom-fran-vuxenutbildningen-barn-och-fritid

    Klistrar nu en kursförteckning från webbsidan (länk ovan) över kurserna i vilka du måste ha godkända betyg för att uppfylla kraven för diplom från VO-college som bygger på Barn- och fritidsprogrammet (OBS! även om man har de betygen med utbildaren inte är certifierad kan man i så fall tyvärr inte få Diplom, utan får endast ett Intyg):

     Regler för diplom från vuxenutbildning som bygger på Barn- och fritidsprogrammet - du måste ha minst 1500 gymnasialapoäng med godkända betyg i följande kurser:

    Hälsopedagogik - 100 poäng
    Kommunikation - 100 poäng
    Lärande och utveckling - 100 poäng
    Människors miljöer - 100 poäng
    Pedagogiskt ledarskap - 100 poäng

    Socialt arbete - 200 poäng
    Sociologi - 100 poäng

    Grundläggande vård och omsorg - 100 poäng
    Specialpedagogik 1 - 100 poäng
    Specialpedagogik 2 - 100 poäng
    Valfri kurs (ur Barn- och fritidsprogrammet) - 100 poäng

    Naturkunskap 1a1 - 50 poäng
    Samhällskunskap 1a1 - 50 poäng
    Svenska 1 eller SAS, Svenska som andraspråk - 100 poäng

    Gymnasiearbete*** 100 poäng

    ang. Gymnasiearbete - från 1 juli 2021 gör man på komvux KOMVUXARBETE i stället för gymnasiearbete, men om man sedan innan redan har godkänt betyg (E) i gymnasiearbete är det möjligt att tillgodoräkna sig det betyget och slippa göra komvuxarbetet.

    Om någon i din klass fick diplom men inte du be om en skriftlig förklaring om vilka villkor som du missade att uppfylla. Återkom sedan till oss och uppge i din fråga vilka villkor som rektor menade du ej uppfyllde för att kunna få diplom. De studerande som inte uppfyller kraven för diplom brukar få ett intyg som visar hur många poäng de läst i VO-College.
    Om utbildaren är certifierad och du fick godkända betyg i samtliga kurser (se förteckning ovan) men ändå inte fick ut Diplom, kontakta VO-college och framföra ditt klagomål. Det är i så fall någonting som har blivit fel och jag hoppas att det blir i så fall snarast rättat/åtgärdat.

    • : Hej Mikael ! Tack för din isats ! Det är en kommunal vuxen skola. I början av utbildningen fick vi veta att vi får diplom efter avslutad utbildningen, men det blev inte så, nu fick vi bara utdrag ur betygskatalogen. Jag har fått godkända betyg, men arbetsgivaren kräver en diplom som skolan vägrar ge . Hälsningar Nassef
    • :

      Hej Mikael !Ingen i klass/studiegrupp har fått diplom. Gruppen från 2018 har fått diplom, det van en annan rektorn i skolan. Nuvarande rektor säger att han kan kontakta arbetsgivaren för att förklara att gruppen är färdig barnskötare men det är ingen långsiktig lösning på problemet.

    • Julia :

      I vilken kommun läste du på komvux till barnskötare? Var det utbildning med inriktning Socialt arbete - mot arbete med barn med funktionsvariationer? Saken är den att Diplom inom VO-college för de som läser mot Barnskötare kan utfärdas om flera villkor är uppfyllda: Villkor nummer 1 är att skola som utbildar måste vara Certifierad (alltså ha rätt att utfärda diplom); Villkor nr2 är att du ska ha minst 1500 poäng i just exakt de kurser som ingår i inriktning Socialt arbete med profil "arbeta med barn med funktionsvariation"; villkor nr.3 är att du ska ha Godkända betyg i alla de kurserna. Och alla villkor måste vara uppfyllda. Om du uppger i vilken kommun du läste kan vi hitta vem som är ansvarig och ge dig kontaktjuppgifter till den personen. FRåGA SYV utfärdar inte Diplom eller andra utbildningsdokument. Vi kan inte ge dig diplom. Vi kan inte heller beordra någon att ge dig Diplom. Vi kan förklara reglerna för dig. Om misstag begåtts, är det viktigt att veta vart du ska klaga för att få rätt. Utan att veta i vilken kommun du läste och när du avslutade din utbildning (datum) kan vi inte hitta vem som är ansvarig eller om din skola just vid tidpunkten för avslut för din utbildning var Certifierad och med det hade rätt att utfärda Diplom.
      Du skriver i din kommentar (ovan) att det tidigare var en annan rektor som utfärdade Diplom. Men det beror inte på vem rektorn är. Det är inte rektorn som beslutar om du ska ha Diplom eller inte. Om skola är certifierad och du uppfyller villkor så ska du, oavsett vem rektorn är, ska få ut Diplom.
      Har du läst hela Mikaels svar, som finns ovan (från SYV Mikael)?
      Har någon annan i din klass försökt få ut Diplom och vad fick hen för svar?
      Varför tror du att du har rätt att få ut Diplom? Kan du visa var och när du blev lovad att kunna få ut Diplom?

    • :

      hej Julia ! Tack för ditt svar ! Skolan finns i Stockholm stad, det är : https://vuxenutbildningjarva.stockholm/vara-utbildningar/kombinationsutbildning-sfi--barnskotare2/ I början av kursen fick vi veta att vi får Diplom efter avslutad utbildningen, men det blev bara betyg där det saknar vissa ämnen, i mitt fall saknas 200 poäng ( 1400P istället för 1600P) ändå hade jag ingen frånvaro och jag klarade alla ämne, i själva betyget står det inte något om barnskötare yrket. Vi har försökt lösa problemet med rektorn, men hon står fast på det hon säger : - Vi utfärdar inte diplom, be arbetsgivaren kontakta mig. Hon vill inte ens säga vad har hon att säga till arbetsgivaren. Våran grupp KOMBO2 sluttade för en månad sedan, KOMBO3 sluttar om 3 månader, KOMBO4 börjar om 2 veckor. Det blev samma problem med KOMBO3 de vill veta om de får diplom eller inte de flesta vill hoppa av till andra skolor där dem kan få diplom, elever på KOMBO4 hoppar av till andra skolor också. Hälsningar Nassef

    • Anna : jag tittade nu på länker du skickade - utbildning som kombinerar SFI+kurser på gymnasial nivå. Men titta på svar, ovan från Mikael SYV. För att uppnå Diplom måste man bland annat ha godkänt betyg i första gymnasiekurs i Svenska 1 eller SAS, Svenska som andraspråk - 100 poäng. SFI ligger på mycket lägre nivå i svenska språket än Svenska 1 eller SAS 1. För att kunna påbörja läsa Svenska1 /eller SAS 1 måste man ha godkänt betyg i SAS grund, vilken är nästa kurs efter SFI,D. Så man tar först SFI-D-kurs, sedan läser SAS grund steg1 och 2 och om man får godkända betyg i de kurserna då läser man sedan Svenska 1 (eller svenska som andraspråk1). Och godkänt betyg i Svenska eller SAS 1 är ett av kraven för att kunna få ut ett diplom.... . Dessutom fick vi svar från VO-College om att de i dagens läge ej har någon skola i Stockholms region som är certifierad för att kunna utfärda Diplom. Så, det fallerar på flera punkter... Om någon lovade er Diplom i slutet av den utbildningen som du länkar till din kommentar (ovan) så fick ni i så fall felaktig information. Det är den bedömningen jag gör. Beklagar att det blev så men vi på FRåGA SYV kan inte göra någonting åt saken. Även om du/ni kan bevisa att ni fick felaktig information innan utbildningen eller i början av den, så kan ni inte få Diplom, för att villkor inte är uppfyllda. Vilken sort kompensation ni skulle kunna få vet jag inte... känner inte till att någon sådan kompensation finns. Tråkigt men ibland får man fel information. :(
    • Anna : Det jag kan råda dig att göra är att läsa mer (bland annat svenska och ännu fler kurser som är yrkesspecifika) och samtidigt också försöka komma in på arbetsmarknaden genom att aktivt söka jobb (och kanske som första steg - försöka få praktikplats). Att börja med praktiken är ofta en mycket bra ingång in på arbetsplatsen. Kan du få jobb direkt, utan att först gå på praktik, gör du givetvis det, alltså börjar jobba direkt. Men om det är svårt att få jobb, kan du försöka komma in via praktik. Jag känner personligen flera fall då folk fick anställning på heltid (fast, på sikt - tillsvidare) efter endast en månads-praktik. Arbetsförmedlingen kan förhoppningsvis hjälpa att få praktikplats. Om du söker studera mera + aktivt söker jobb och är även beredd att börja med att gå på praktik, då gör du allt du kan. FråGA SYV håller tummarna för dig! lycka till! HÖR GÄRNA AV DIG SEDAN OCH BERÄTTA HUR DET GÅR.
    • :

      Hej Anna ! Grupp KOMBO 1 har gått samma utbildning och fick Diplom, andra skolor har samma utbildning med samma villkor och ger diplom ! Hälsningar Nassef.

    • Mikael : Var god uppge exakt vad står i dokumentet Diplom sådant dokument som du vill ha. Skriv av exakt text från dokumentet som de andra fick, förutom namn på den som fick dokumentet. Det kanske är ngt annat ”diplom”, ej från VO/college som du önskar få. Annars är Barnskötare ej reglerat yrke och arbetsgivare får anställa med vilken utbildning som helst.
    • : Hej Mikael ! Det står : Höst upp till vänster Stockholms stad. I mitten, Campus Åsö - Åsö vuxengymnasium . På vänster sida av dokumentet : Diplom , och under Diplom står namn och förnamn av eleven har läst fritidsprogrammet på Åsö vuxengymnasium. Utbildningen ger kompetens att arbeta som barnskötare. Framför i mitten : Tilldelas namn och förnamn och personnummer. Underst till höger namn av lärare och under skrift och datum. Det är något skumt med det har problemet, dem vägrar ge diplom utan förklaringar . Hälsningar Nassef .
    • Milla : Det verkar inte vara Diplom från Vård- och omsorgscollege - den du beskriver ovan. Vi vet inte vad det för Diplom, känner inte till några sådana diplom för barnskötare. :( Så, ring skolverket - 08-52733200. Jag tror tyvärr inte att vi här på FRåGA SYV kan hjälpa dig... vi vet inte vad det är för "diplom" som din bekant fick. Du kan också vända dig till arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen vill ju att du ska ha jobb och inte vara inskriven hos dem och synas i arbetslöhetsstatistiken, därför borde AF vara intresserade att hjälpa dig få jobb, och om du och AF tror att du lättare får jobb med ett Diplom, då borde de vara villiga att reda ut situationen. Lycka till!
    • :

      Hej Milla ! Tack för tipset ! Vi har bevis på det här : att KOMBO1 gruppen innan oss fick diplom från samma skola, från samma rektor. Hur kan de vägra idag utföra diplom utan att ange anledningar ? KOMBO1 och KOMBO2 har göt samma utbildning med samma villkor ! Jag har bilder på avslutningsdagen där alla elever från KOMBO1 visar bild på diplom ! Hälsningar Nassef !

    • Julia : Jag förstår att du tycker det är orättvist. Vi på FRåGA SYV känner inte till några diplom förutom om man läser på gymnasienivå inom inriktnignen Socialt arbete mot arbete med barn med funktionsvariationer, då läser man mot diplom från Vård- och omsorgscollege. Ingen skola i Stockholms region har idag cetrifiering för att kunna utfärda diplom inom VO-college för Barnskötare - fick vi svar från den ansvarige (uppgift från april 2022). Jag tycker du ska begära ett skriftlig svar från rektorn varför de andra studerande fick Diplom men inte er grupp. Jag tycker också du behöver ringa till Skolverket, berätta vad som har hänt och be om råd. Tel.nummer till skolverket är 08-52733200.
    • : Hej Julia ! Den här utbildningen är på gymnasienivå !
    • Mikael : För att vara behörig börja läsa på gymnasienivå måste man bl.a ha godkänt i svenska Grund, som är nästa/högre kurs än SFI-D.
    • : Hej Mikael ! Vi har godkänt i svenska Grund, vi har läst SVA, utbildningen är gymnasienivå. Jag kan skicka betyget som jag fick. Hälsningar Nassef
    • Mikael : Du behöver inte skicka dina betyg till oss på fråga Syv . Vi kan inte utfärda diplom till dig. Ring Skolverket .
    • Mikael : Att ingen i din klass fick diplom måste ju betyda att utbildningen ni gick inte leder till Diplom; om ni tidigare fått annan info, så kanske ni fick fel info.
    • Julia :

      Vi förstår att du vill ha något "Diplom" (dock vet vi inte vad det är för innehåll i det diplomet som du önskar att det ska vara). Fråga SYV utfärdar inte några utbildningsdokument. Barnskötare är i Sverige ett icke-reglerat yrke: man kan få jobbet med vilken utbildning som helst. Och å andra sidan även med examen från Barn- och fritidsprogrammet och med yrkeshögskoleexamen som Specialistbarnskötare, så kanske man inte får någon anställning. Det finns inte jobbgarantier efter utbildningar som leder till yrken Barnskötare och Specialistbarnskötare. Om du har kontakt med en arbetsgivare som sagt att hen kommer anställa dig om du kan uppvisa "Diplom" men ej utan diplom, och om du samtidigt tycker att du har rätt att få det Diplomet, vänd dig till Arbetsförmedlingen (AF). AF vill inte ha dig som arbetslös i sin statistik, AF kommer därför göra det de kan för att hjälpa dig att få anställning. Om AF anser att du blev orättvist behandlad av din skola som vägrar ge dig ett diplom som du har rätt till, kommer AF hjälpa dig att få ut ett diplom i så fall.

    • : Hej allihopa ! Tack allihopa ! Har det bra allihopa ! Hej då allihopa ! jag hoppar av allihopa ! HHHHHH !MVH Nassef !
    Läs alla kommentarer