Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att någon från RESERV ska kunna antas krävs att någon av de som är ANTAGEN hoppar av utbildningen. Det kan hända att ingen hoppar av och då kan ingen från reserv antas. Om en person hoppar av utbildningen, kommer reserv nr1 få erbjudande att få den studieplatsen; skulle reserv nr1 tacka Nej, kommer reserv nr2 få erbjudande och så vidare... Ibland är det många som i början av utbildningen hoppar av och ibland är det ingen som hoppar av. Det går på förhand inte att veta hur det blir.
    Om man tittar på hur det var förut eller som det "brukar vara" så kanske man tror att det blir på samma sätt även nu... men det behöver det inte alls bli så. Det är ganska mycket slump som avgör hur många som hoppar av utbildningar i början (vid kursstarten); ibland är orsaken att man plötsligt fick drömjobbet och av den anledningen inte kommer att studera; ibland kan det vara familjesituation eller hälsa som "sätter käppar i hjulen". De som står i RESERV kan hoppas och hålla tummarna men inte mer än så... Bra att tänka på att man inte kommer in på utbildningen (även om man är RESERV nr.1) och planera för Plan B, alltså vad man ska göra annars... .
    Som sagt, går det inte att veta om ens RESERV nr.1 kommer in eller inte. Kan tyvärr inte säga någonting annat.

    Studie- och yrkesvägledare