Es

    Hej! Jag är nu första reserv på mitt förstahandsval till gymnasiet efter att både reservantagningarna är gjorda! Hur stor är chansen att jag kan komma in, det är 40 platser totalt,är det någon chans att jag kan komma in innan skolan börjar eller är det att någon måste hoppa av eller byta efter att skolan börjat?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som RESERV nr.1 har man, allmänt sett, goda chanser att komma in. Det räcker att en person "hoppar av" utbildningen för att du ska få plats. Men det kan tyvärr inte garanteras, för att det kan bli så att ingen hoppar av. När "hoppar man av"? Jo, en antagen elev kan innan läsåret meddela att hen inte kommer utnyttja sin gymnasieplats, t.ex på grund av att familjen ska flytta eller av hälsoorsaker eller av någon annan anledning. Annars så kan det bli så att någon (eller några) elever inte dyker upp första dagen på läsåret, på uppropet, alltså... och då försöker skola "hitta" dem och fråga varför de inte kom till skolan. Men misslyckas skolan med att "hitta" de som inte kom till skolan, så konstateras det att eleven ej dök upp och man antar att hen inte vill eller kan läsa och då kallas sökande från RESERV. Under två första veckor på läsåret brukar "mycket hända" och som oftast brukar i alla fall någon av de antagna avstå sin plats (t.ex kan eleven upptäcka att det är för långt och jobbigt att pendla... eller så blir hen kallad från RESERV till en utbildning där hen stod som första reserv, så befrias en plats på utbildningen på det sättet).
    Jag tycker i alla fall att du har goda chanser att komma in men kan inte garantera att du kommer in. Du måste ha tålamod och vänta. Håll tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare