Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    Läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp
    Rektorn får bevilja ledighet för skolans elever. Om du får ett positivt svar från rektor eller inte beror bland annat på vilken anledning som du har för att vilja ta ledigt.
    Vad gäller "sabbatsår" så är elevens rättighet att ta ett år för att studera utomlands, och den svenska gymnasieskola kan kräva bevis på att eleven just har studerat under det året. Om man har en annan anledning då är det inte elevens rättighet och återigen upp till rektorn på skolan.
    Rent praktiskt ... tänker jag hur skulle det fungera om du fick ledigt i några veckor eller månader och sedan vill hoppa in i pågående undervisning igen? Hur ska du läsa ikapp? Det skulle både för dig och för lärarna bli tufft och lärare, som redan är överhopade med jobb kanske inte har tid att hjälpa dig läsa ikapp (handleda dig). Jag tror därför att det är mycket svårt att få ledighet under en del av läsåret på gymnasiet.
    Den realistiska lösningen är att hoppa av (helst när betygen är satta i början av sommaren) och sedan hoppas att få komma in i år2 när du återigen kan studera; du börjar i så fall i början av läsåret och blir minst ett år försenad i dina studier. Att kunna komma in på annat sätt än via gymnasieantagningen kan inte garanteras: ledig plats kanske då inte finns på skolan. Vi råder därför att på nytt söka via gymnasieantagningen och konkurrera om plats med sina grundskolebetyg. Sedan om du blir antagen till årskurs 1, kan du bli uppflyttad till år2 om du kan uppvisa godkända betyg fån år1.
    Det finns också ett alternativ att - om det finns behov av det  - bli sjukskriven. Är eleven sjukskriven har hen rätt att delta i undervisningen enligt sin förmåga. Är man sjukskriven under längre tid brukar det resultera i förlängd studiegång (alltså eleven blir troligtvis inte klar med gymnasiet på 3 år, utan på längre tid - eller får komplettera på komvux senare, eller läsa på en folkhögskola mot omdöme om grundläggande behörighet).

    Studie- och yrkesvägledare