Linn
    En liten annorlunda fråga..
    Om man startar ett företag och vill sälja diplomerade utbildningar och kurser som ger certifiering / diplom samt praktik, hur går det till? Nyfiken på hur man ordnar praktiken och diplom?. Är det en procedur man måste gå igenom via ”staten” eller dylikt? Vet inte hur det går till, någon som vet? Det är endast online. Jag undrar vilka guidelines man utgår efter och följer för att få det seriöst om ni förstår vad jag menar
    • Julia : Med att "sälja" utbildningar menar du att du vill Skapa utbildningar och driva dem, alltså bli utbildningsanordnare? eller menar du att du vill bli Säljare/Marknadsförare (alltså förmedla utbildningar som någon annan driver)? Det är två olika situationer. Om du vill driva en eller flera utbildningar, vem ska undervisa: du själv eller någon/några andra? Inom vilket område tänkte du skapa och driva utbildningar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn!
    Du har tyvärr inte (ännu) svarat på frågor som SYV Julia ställt i en kommentar till din fråga, därför blir det väldigt svårt för mig att ge ett bra svar på din fråga. Men jag ska göra ett försök att svara.
    Inom de icke-reglerade yrken (där inga strikta krav finns på vilken utbildning man måste ha) får arbetsgivare anställa med vilken utbildning som helst och utbildningarna till de yrken kan därför innehålla diverse olika moment eller så lär man sig på en arbetsplats när man redan är anställd och därför finns även kurser och utbildningar som man säljer till Företag och Organisationer, ej till privatpersoner. Vad de utbildningarna (både riktade till privatpersoner och till organisationer, när det handlar om icke-reglerade yrken) bör innehålla och vilka "dokument" (t.ex diplom, intyg eller bevis) som man ska få i slutet av en sådan utbildning, är, enligt min kunskap och erfarenhet, icke-reglerat (alltså fritt fram att sätta ihop utbildningarna med vilken innehåll man vill och försöka sälja dem till vem man vill).
    Tips! kolla med Skatteverket vad gäller betala in rätt skatt på din verksamhet.
    Att tänka på: branschen du ställer frågan om (on-line diplomkurser) är mycket konkurrensutsatt; det finns redan många aktörer som är med och har varit med under lång tid och med det hunnit skaffa sig bra referenser (är kända), så det blir inte lätt att slå sig in på den marknaden. Spana in konkurrenterna! - t.ex Xpectum, Interiörskolan, Bergklint-education, The-academy, Cady-training-academy och Wine-legs-academy