123456

    Hej, jag har för närvarande genomfört 3 prövningar i olika ämnen för att öka min chans att komma in på en utbildning. Alltså är jag nu även med i kompletteringsgruppen (BII). Jag ska snart genomföra ännu en till prövning, men nu i ett ämne som jag inte haft tidigare, men som ger 0,5 meritpoäng. Dock är jag osäker hur bra mitt resultat kommer att bli på den kommande prövningen. Jag har räknat ut att om jag ett D, E eller F så kommer mitt meritvärde i (BII) att sänkas, trots att kursen ger 0,5 meritpoäng. Så min fråga är då: Kan man sänka sitt meritvärde i (BII) genom en prövning? Och vad händer om jag skulle få ett F, vilket jag inte tror, men räknas F:et på något sätt in i meritvärdet på (BII)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du har examensbevis från gymnasiet och gör prövningar för att få högre meritvärde så kommer du med det högre meritvärde prövas även i BII (samtidigt som du med det ursprungliga meritvärde - om du var behörig även innan kompletteringar) prövas i BI. Får du F på prövningen kommer det bli som om du inte gjorde ngn prövning. Får du E eller högre betyg som kan räknas in (det måste vara en kurs som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng eller om du får högre betyg i en kurs som redan ingår i ditt examensbevis, för att annars påverkar inte betyget ditt meritvärde). Om du inte redan har max antal meritpoäng kommer även E-betyget höja ditt meritvärde om du får E i en kurs som ger meritpoäng. Ditt snittbetyg/jämförelsetal sjunker något men sedan plussas meritpoängen på och meritvärde blir högre.
    Kort svar är att du kan inte försämra din situation genom prövningar efter det att du redan har examensbevis. Om du skulle få ett betyg som skulle sänka ditt meritvärde, kommer det betyget inte räknas in.
    Jag undrar dock varför du vill göra prövning i en kurs som du inte har läst? Varför du inte söker läsa den kursen på komvux? Det är oftast lättare att få bättre kunskaper och följaktligen även högre betyg om man läser en kurs (jämfört med om man endast förbereder sig genom självstudier och gör prövning).

    Studie- och yrkesvägledare
    • 123456 :

      Tack för svar, anledningen att jag inte läser kursen på komvux är för att jag har planerat att börja på universitetet till hösten och därmed inte hinner läsa på komvux. Kursen är matematik specialisering, som alltså ger 0,5 meritpoäng till civilingenjörslinjer, Och jag har lätt för matematik så jag kommer i alla fall att klara kursen. Men jag kan alltså omöjligt sänka mitt meritvärde genom prövning? Anledningen till att jag undrar är eftersom jag använde Antagning.se's funktion där man kan räkna ut sitt meritvärde, och jag testade sätta E på matematik specialisering och mitt totala värde blev då lägre, trots att jag fick lägga till 0,5 poäng. Jag snittar ungefär B i betyg så kanske är det för att det är så stort hopp mellan B och E? Eller är funktionen för att räkna ut sitt meritvärde på Antagning.se endast avsedd för att räkna ut sitt meritvärde till antagningsgruppen (BI)?

    • Milla :

      Om en elev har alla B-betyg i sitt examensbevis från gymnasiet, har hen snitt/jämförelsetal på 17.5. Om du får E i matte specialisering, då blir snittet cirka minus 0.3 men sedan plussas det på + 0.5... så du får ändå plus cirka 0.2... Och skulle du få F, så kommer det bli som om du ej gjort prövningen, ingen förändring alls. Kan inte redovisa för räknehjälpen på antagning.se ... du kan kontakta antagning.se och försöka få svar om deras räknehjälp. Jag använder den inte för att jag tycker det är, för det första, enklare att räkna på annat sätt (på egen hand) och för det andra, så spelar det ändå ingen roll vad du eller jag räknar fram. Antagning.se kommer fastställa ditt meritvärde (jag tror inte de använder räknehjälpens verktyg själva... men du kan fråga dem om det om du vill). *Försök i alla fall få så högt betyg på prövningen som möjligt! Lycka till!