Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det kan du göra. Om utbildningen kräver matte 3c och du har godkänt betyg i den kursen, då är du, vad gäller ämnet Matematik, behörig. Om du även har alla andra behörigheter (grundläggande + andra kurser som krävs för Särskild behörighet) kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    Dock kommer F-betyget i matte 2c dra ner ditt snittbetyg och med det också ditt meritvärde; du vinner på att försöka få högre betyg i matte 2, t.ex genom att läsa den kursen eller genom att göra prövning i den kursen.

    Studie- och yrkesvägledare