frågande_Student

    Hej! Jag vill söka in på ett program till höstterminen 2024 och kommer göra högskoleprovet nu i vår. Dock saknar jag matematik 3 som grundläggande behörighet för det programmet jag vill ansöka till. Kan jag söka det programmet ändå, och samtidigt komplettera matematikdelen nu under våren via komvux, och bli klar med den under antagningstiden. Eller måste matematikdelen, som är ett grundkrav för programmet, vara färdigt innan jag kan söka programmet? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sista dag för komplettering av anmälan till högskola-universitet, i Sverige, för utbildningar med start HT24 blir den 20 juni 2024, det kan du se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/#h-stterminen-2024
    Anmälan (ansökan) måste du göra under anmälningsperioden (från 15 mars till 15 april 2024) men du behöver inte vara behörig när du gör ansökan/anmälan. Du kan komplettera t o m sista dag för komplettering, alltså t o m den 20 juni 2024. Men komplettera din ansökan så fort du fått betyget i matte 3 är mitt råd. Det är ingen mening att vänta till just sista dagen ju... !
    OBS! obehöriga kan ej antas till svenska högskolor och universitet; därför är det mycket viktigt (avgörande) om du bli behörig eller inte. Om du inte laddar upp godkänt betyg i matte 3 på www.antagning.se senast den 20 juni 2024 får du svar från Antagning.se som lyder: OBEHÖRIG. Och så är det "punkt och slut" i så fall. Se också till att du genomför anmälan senast den 15 april 2024 (och detta, oavsett om du då redan har godkänt betyg i matte 3 eller ännu inte).
    Högskoleprovet: det är en fördel att ha resultat från högskoleprovet men det befriar inte från kraven på behörighet. Se https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Studie- och yrkesvägledare