Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    min bedömning är att du är behörig till alla utbildningar som kräver Samhällskunkskap 1b eftersom du har godkänt betyg i en högre/överliggande kurs. Så här skriver Skolverket på sin hemsida: "Samhällskunskap 2, 100 poäng, som bygger på kursen samhällskunskap 1a2 eller kursen samhällskunskap 1b." Eftersom kursen Samhällskunskap 2 bygger på 1b, då anses man behörig vad gäller samhällskunskap 1b (om man har godkänt betyg i samhällskunskap 2). Hänvisning: Skolverket.se
    Du kan, om du vill, fråga Antagning.se eller antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa ssk-programmet; jag tror du får samma svar där som jag ger dig nu.

    Studie- och yrkesvägledare
    • mojje989898 : Gäller detta även matte 3c och matte 4 ? Ex för läkarlinjen där behörighet krävs för matte 4. Om jag fick F på matte 3C, är jag ändå behörig för läkarprogrammet om jag får godkänt i matte 4 c?
    • Milla : Ja, om du får godkänt betyg i matte 4 då är du behörig till de utbildningar som kräver matte 4 och att du saknar godkända betyg i matte 2 och/eller 3 kommer, för behörighet, inte spela någon roll.