LOOP

    Hej. Jag gick på juristprogrammet år 2022. Jag gick ungefär 2 terminer. Men på grund av många anledningar så valde jag att hoppa av år 2023 maj månad. Jag började sakna skolan och ville verkligen plugga till jurist och därför valde jag att ansöka till juristprogrammet igen fast på ett annat universitet. Jag kom då in (vårterminen 2024) och har precis börjat. Nu undrar jag över en sak. Eftersom jag sen tidigare pluggat ungefär 2 terminer på juristprogrammet, och nu pluggar jag igen fast på ett annat universitet, är det ett '"måste" att ansöka om "tillgodoräkning"? och måste jag tala om för mitt nya universitet att jag gått på juristprogrammet tidigare men hoppade av och valde att ansöka om på nytt? Eller får man göra så? så som jag gjorde. Att jag hoppade av ett juristprogram men ansökte igen och på ett sätt "börja om från början"? på denna nya juristprogrammet jag är nu på?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! I din fråga beskriver du en ganska ovanlig situation. Jag kan inte svara på frågan om personal på din nya institution kommer upptäcka att redan har godkända betyg i samma kurser som du kan påbörja läsa nu och hur de i så fall kan tänka sig reagera. Vad jag tror kan hända är att när utbildningsadministratör för in uppgifter om godkända kurser i LADOK kan hen mycket väl upptäcka att du redan har godkända betyg i samma kurser som finns registrerade i LADOK. Sedan får du säkert bli "inkallad" till programrektor och får förklara hur det hela gick till. Jag tror inte det är olagligt eller förbjudet att läsa om samma kurser i vilka man redan har godkända betyg men jag tycker att det är onödigt. Du kan nu bli uppflyttad till år2 på din utbildning och bli klar ett år tidigare; du sparar också på dina studiemedelsveckorna (om du tar studiemedel) och du kommer tidigare ut i jobb och på det sättet får högre livslön. Samhällsekonomiskt sett så är det en förlust att en person läser samma kurser två gånger och tänk så glad den personen blir som nu kan få din studieplats i årskurs 1 (hen som nu finns med i reservkön) - detta om du blir uppflyttad till år2 och en plats i år1, därför, befrias.
    Så, mitt förslag är att du ansöker om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Om du vill ha svar ang."lagligheten" i att gå om kurserna i vilka du redan har godkända betyg, då bör du vända dig till UHR och UKÄ. Om du får svar från UHR eller UKÄ får du jättegärna höra av dig igen, till oss, och berätta innehåll i deras svar; vi är också nyfikna och vill lära oss så mycket som möjligt kring olika situationer som kan uppstå kring studier.

    Studie- och yrkesvägledare