Sssshbg

    Hej Jag ska ha min LIA snart inom apotekstekniker programmet! Men för två dagar sedan var jag med om en olycka och bröt benet! Jag kmr troligen inte kunna genomföra min LIA! Men jag undrar hur det kommer påverka mina studier? Jag har godkänt på allt och aldrig missat något i skolan! Men just detta är jag ganska rädd för! Hur ska jag lösa LIA när jag är frisk igen och kan genomföra den? Blir jag underkänd? Vet inte alls vad som kommer hända??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    den situationen som du beskriver i din fråga får nog "lösas på plats" (i mån av möjlighet). Olika situationer kan uppstå... beror också på hur lång tid man missar av LiA-n. En vecka går nog att ta igen genom att förlänga LiA men är du borta under lång tid, kan du inte få godkänt på praktikperioden. En lösning skulle vara att få "anstånd eller studieuppehåll" med förhoppningen om att kunna "hoppa in i" samma utbildning nästa temin eller år; men det beror också på i fall den utbildningen kommer på just den skolan finnas senare... Även om det finns beviljad studiestart (planerad start) är det inte 100%-garanterat att den utbildningen ska starta senare (av olika anledningar kan utbildningar ej starta, kan t.ex bero på lärarbrist eller för att det blev för få sökande till utbildningen eller ngt annat). Kommer inte samma utbildning starta senare, kan du ju inte hoppa in i den utbildningen som ej finns, eller hur? Kanske kan du i så fall försöka hoppa in i en utbildning på annan ort, på en annan skola? Här kommer det bero på om de har (då det gäller) ledig plats på sin utbildning. Någon allmän/generell rättighet att alltid få möjlighet att fullfölja sin eftergymnasial utbildning finns, i Sverige, inte (den saknas).
    I Sverige är det endast grundskola som är obligatorisk. All utbildning på högre nivå än grundskola (även gymnasiet) ges i "mån av möjlighet". Detta gäller, alltså: finns det ej rimlig möjlighet, så blir det "inget av det", så kan man kanske säga... Då har du dina godkända betyg i de kurserna som du fick betygen i; de kan du uppge i din CV när du söker jobb eller söker en annan utbildning. Satta betyg gäller tillsvidare, men vad du kan göra med de betygen utan yrkeshögskoleexamen, är en "annan femma"...
    Du får gärna samråda med MYH, myndighet för yrkeshögskola. Återkom gärna till oss och berätta vad MYH svarade dig.

    Studie- och yrkesvägledare