ak

    Hej! Jag skulle vilja bli både gymnasielärare i engelska och sjuksjöterska men man får endast studielån för 6.5 år och gymnaiselärare är 5.5 år och sjuksköterska 3 år. Finns det möjlighet att plugga båda samtidigt? Eller plugga typ 150% under 6 års tid? För att få båda. Eller kan jag plugga sjuksköterke programmet på snabbare takt. Jag är van att plugga 20-30 timmar utöver vanlig skoltid i veckan så plugg tror jag inte är ett problem. Vad tänker du? Allternativt om jag kan typ ta ut mindre CSN och jobba vid sidan av? Jag vet nämligen inte om jag faktiskt vill bli sjuksköterska men jag skulle verkligen verkligen vilja lära mig det och ha den kunskapen. Mitt största problem är att CSN inte räker till.... Skulle jag kunna bli sjuksköterska och sedan lägga til KPU och engelska? Alltså att jag blir lärare i engelska och vård och omsorgs ämnena? Förlåt för många frågor i en, men vet inte hur jag ska göra.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag undrar var du hämtade information om hur länge man kan få studiemedel för studier på eftergymnasial nivå? På www.csn.se står det att man kan, som längst, få studiemedel för studier på eftergymnasial nivå i 240 veckor, vilket motsvarar 6 läsår (och inte alls 6.5 som du skriver i din fråga). Se information på csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-veckor-kan-jag-fa-studiemedel/antal-veckor-med-studiemedel och du kan också själv kontakta CSN och fråga om det.
    Jag tycker att din plan eller dina karriärmål blir svåra att uppnå och detta inte endast på grund av att studiemedelsveckorna ej kommer att räcka till... Det är också så att jobbet som Skolsköterska är väldigt svårt att få. Väldigt många legitimerade sjuksköterskor vill jobba på skolorna (ofta för att slippa den stora stressen som ssk-jobbet inkluderar om man jobbar på t.ex ett sjukhus och för att jobba "kontorstider" som man gör på skolorna till skillnad från sjukhus där man även måste jobba nattetid och på helgerna). När en ledig tjänst som skolsköterska utannonseras brukar väldigt många (tusentals) ansökningar inkomma på en tjänst och om tjänsten är på heltid, och vi säger att du fick den tjänsten, då jobbar du heltid som skolsköterska (och när ska du i så fall undervisa i engelska eller i vårdämnena?). Du får gärna kika på framtid.se/yrke/skolskoterska där du också ser att endast ssk-programmet (en 3årig utbildning) räcker inte utan för att bli skolsköterska behöver du först utbilda dig till legitimerad sjuksköterska, därefter specialistutbildning med inriktning barn och ungdom, distriktssköterska eller skolsköterska. Specialistsjuksköterskeprogram - Skolsköterskeutbildning som man går efter det att man får legitimation som skolsköterska, omfattar 60 högskolepoäng = ett års studier på heltid eller 2 år på halvtid. Och Specialistutbildning till Distriktssköterska omfattar 75 högskolepoäng, det tar ännu längre tid att utbilda sig men sedan kan det ju inte garanteras att kunna få jobb som Skolsköterska på grund av stor konkurrens om de jobben.
    Vad gäller undervisa i vårdämnena på gymnasiet, då behöver man utbilda sig till Yrkeslärare. Det gör man på yrkeslärarprogrammet och för att bli behörig behöver man jobba som undersköterska i några år och skaffa sig bred erfarenhet (helst jobba på olika ställen med varierande arbetsuppgifter); bedömning om vem som är behörig till yrkeslärarprogrammet görs av en särskild expertgrupp och när man frågar om vilka kriterier som gäller för urval till yrkeslärarprogrammet så svarar de att det är "omfattande och breda kunskaper inom det yrket som man vill bli lärare inför" och på VO på gymnasiet läser man mot Undersköterska (så examen från sjuksköterskeprogrammet ger inte behörighet för att komma in på yrkeslärarprogrammet). Du får gärna kika på framtid.se/yrke/yrkeslarare
    Det är tråkigt att behöva ett ett sådant svar: "det går inte"... och jag är inte säkert på att det inte alls går men det kommer ta lång tid (väldigt lång tid). Gymnasielärare i engelska kan du kanske bli på 3,5 år (om det är endast ett ämne som du vill bli behörig till) -- det går inte att på förhand garantera att komma in på KPU, kompletterande pedagogiskt utbildning, om man ska ha endast ett undervisningsämne men du kan också ha tur, så du kan fundera över att läsa 120 högskolepoäng (fyra terminer på heltid) engelska på universitetsnivå och sedan se om det finns KPU att söka till (det kan man inte på förhand veta var det kommer att erbjudas eller ens OM det kommer att finnas KPU att söka till när det blir, för dig, dags...). Men har man tur, så kan man "den vägen" (2 års universitetsstudier i engelska + 3 terminer KPU) bli behörig gymnasielärare i engelska på endast 3,5 år.
    Men sedan behöver du ju också (om du följer din plan) läsa 3 år på ssk-programmet och sedan minst ännu ett år mot yrke skolsköterska. Och det krävs också minst ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska för att bli behörig till skolsköterskeprogrammt. Sedan görs urval (om det blir fler sökande än platser på skolsköterskeutb.) Så, även om man är behörig så kan det bli så att man ej kommer in. Utbildar man sig till sjuksköterska, ska man vara beredd att jobba som sjuksköterska på sjukhuset eller på vårdcentralen (för att det går på förhand garantera att kunna komma in på någon påbyggnadsutbildning).
    Att samtidigt läsa sjuksköterskeprogrammet + även mot att bli gymnasielärare anser jag som mer eller mindre omöjligt. Sjuksköterskeprogrammet ges i Sverige endast på heltid. Ämneslärarprogrammen ges också på heltid. Heltidsstudier motsvarar studieinsats på 40 timmar per vecka; skulle man läsa "två heltider" ska man ägna 80 timmar per vecka åt studier vilket är orimligt mycket. Dessutom kommer föreläsningar, seminarier, praktik och annat där man måste vara fysik närvarande krocka på de två utbildningar... och du kan ju inte klona dig. Så, mitt svar blir att jag tror tyvärr inte på att den plan och de mål du ställer framför dig är realistiska (tyvärr... suck).

    Studie- och yrkesvägledare