malin
    Hej, Jag studerar civilekonom vid jönköpings internationella högskola sedan ett drygt halvår tillbaka. Första tiden var jag nöjd och tyckte kurserna var helt okej, speciellt kursen i bokföring. Men när vi startade upp två nya kurser så kände jag mig omotiverad och ointresserad. Den känslan gick fram och tillbaka fram till jul då jag åkte hem under lovet och funderade om jag ska hoppa av eller inte. Nu är jag tillbaka och känner mig inte mer motiverad än tidigare, trots att jag klarar tentor. Jag kan inte se en framtid inom utbildningen och vet inte vilken inriktning jag vill välja till nästa termin. De flesta av mina vänner är däremot säkra på vad dom ska välja och vad dom vill nå med utbildning. Min fråga är om jag bör hoppa av eller avvakta den här terminen ut? Går de att ta uppehåll för att fundera? Är rädd att jag kastar bort en bra utbildning i onödan även om jag känner att jag började studera för tidigt när jag inte riktigt vet vad jag vill bli.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Malin!

    Du är fortfarande väldigt ung och det kan hända att du är "för ung" för att "binda upp sig" till ngt. på så sätt att du känner dig "ofri" och tvungen att göra ngt., som kanske inte är det absolut bästa för dig på alla sätt.

    Jag kan ge dig följande råd: gör inget drastiskt som bara "hoppa av", utan gå prata med kurator (som ofta finns på högskolorna) och ni kan kanske komma fram till att du kan ansöka om studieuppehåll med platsgaranti. Kurator och även Studievägledare på din högskola vet helt säkert - hur en sådan ansökan går till. Om du får den ansökan beviljad, vet du i så fall att du kan komma tillbaka och ta upp studierna igen, att de kommer att hålla plats för dig på utbildningen.

    Samtidigt så råder jag dig att försöka hitta ngt. annat att göra under tiden du tar uppehåll från studierna. Sök jobb. Eller ngt. annat som du tänkte göra. Hitta andra utbildnignar som du hellre vill gå och se om du kommer in på dem. Skulle du under din studieuppehåll komma in på en annan utbildning, där du trivs bättre - är i så fall problemet löst. Om du får jobb, som du trivs med nu på en gång - kan du jobba ett tag och se sen hur det känns framöver.

    Jag tror du vet att Kurator har tystnadsplikt och kommer inte att berätta för någon där som du berättar för hen. Studievägledare har inte tystnadsplik på samma sätt som kurator men de har proffesionell förhållningssätt och är vana att ta upp frågor om bl a motivation för studierna.

    Det skulle också vara jättebra om du kunde träffa en psykolog och undersöka frågan om motivation - om du kanske man jobba med motivations-biten på ngt. sätt (för att i värsta fall skulle det kunna visa sig att annan utbildning eller jobb eller annat som du kommer att ägna dig åt, att du saknar tillräcklig motivation även där... att det inte inför just den här utbildningen som du tappade motivationen, utan att du kanske har drabbats av  "allmän motivationssänkning" som kanske är övergående (och det i så fall är "dumt" att kasta bort bra utbildning, som du själv skriver).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och hör av dig sen, berätta hur det går.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare