T.h
    Jag har som mål att vara utbildad sexolog. Och för det behöver man en master i sexologi och för det krävs det att man går en högskoleutbildning inom socialt arbete eller hälso-och sjukvård. Jag gick tyvärr inte ut gymnasiet med så bra betyg och ingen examen heller. Jag håller på att fixa min examen nu på komvux genom att plugga svenska 3, matte 2a och engelska 6.

    Iomed att mina betyg är så kassa tror jag tyvärr inte att de så stor chans att jag kommer in på någon högskola. Jag gick också helt fel linje på gymnasiet nämligen barn och fritid.
    Tror ni att jag kan gå någon komvux utbildning som ex undersköterska i hopp om att det ska öka mina chanser att komma in på högskola? Tänker ifall att jag pluggar till undersköterska på komvux och sedan söker in till sjuksköterska på högskola för att sedan efter det ta en master i sexologi. Är detta en rimlig väg att gå? Kan en undersköterska utbildning via komvux hjälpa mina betyg? Eller finns det någon annan bra komvux utbildning jag också kan gå, exempelvis psykologi?

    Kan tilläga att högskoleprovet är inget jag tänkt eller vill göra. Det kommer vara min absolut sista lösning i sådana fall.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildning till undersköterska kan absolut hjälpa höja dina betyg om du får höga betyg i vårdkurserna och sedan tar ut komvux-examen (Yrkesexamen) som undersköterska. Om du siktar på att först bli sjuksköterska och måste därför komma in på sjuksköterskeprogrammet då behöver du även ha godkänt betyg i matte 2 a, 2b eller 2c, vilket ingår i särskild behörighet till ssk-programmet. Mitt råd till dig är att du bokar tid med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd) och gör planering mot examensbevis. Examensbevis behöver du i vilket fall ta ut, eftersom du helst ej vill göra högskoleprovet. Annars, så skulle du kunna skaffa dig 3-årig arbetslivserfarenhet " istället " och bli grundläggande behörig på "reell kompetens" och konkurrera i HP-urvalet med resultatet från högskoleprovet. Men nu, när du inte vill gå via högskoleprovet, behöver du i så fall Examensbevis från komvux. Om du tar ut Yrkesexamen eller examen inom Naturvetenskap-Teknik eller inom Samhälle-Humaniora, spelar ingen roll. Men om du tar ut Yrkesexamen, då måste du även ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6 (de kurserna är i de andra typer av examina obligatoriska - så de betygen måste alla ha, godkända betyg, som vill bli behöriga till svenska högskole-universitetsutbildningar).
    I Yrkesexamen  måste ett antal yrkeskurser ingå med godkända betyg. Svenska 2, 3 och Engelska 6 får ingå. Högre kurser i matte får också ingå. Börja läsa till undersköterska och se om du får höga betyg i vårdkurserna - du kan göra planering mot examensbevis när du börjar närma dig slutet på undersköterska-utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare