A
    Hej! Jag funderar på att söka in på ett juristprogram efter gymnasiet, men eftersom antagningspoängen för juristprogram är så höga (lägsta antagningspoäng ligger runt 20,70-21,80) så funderar jag på att komplettera på komvux. Jag läser upp betygen på komvux från juli 2016, (efter jag slutat trean) till mars 2017, för att sedan skicka in min ansökan (april) till juristprogrammet för att börja på programmet till hösten 2017.
    Jag kommer då skriva prövning i moderna språk steg 4 (finns ej att läsa på min skola) för att få max i meritpoäng, och även i några fåtal ämnen för att höja mitt snitt.
    Anledningen till att jag inte väljer att skriva högskoleprovet är för att man oftast inte lyckas så bra på det första försöket och istället för att skriva massa högskoleprov för att nå mitt mål, så är det väl säkrare om jag prövar de ämnen jag redan läst men som jag inte har det högsta betyget i. Jag kommer att komma ihåg en del och då blir det inte svårt eftersom det inte blir nya, främmande ämnen som jag lär mig. Är det någonting jag missat? Gör jag rätt tycker ni? Sedan undrar jag även i vilket urval jag hamnar i om jag kompletterar på komvux och hur upphörandet av Blex vårterminen 2017 påverkar mig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Jag svarar på din sista fråga först: upphörande av BIex - är det inget du eller jag kan påverka. Två urvalsgrupper slås ihop och det du kan göra är att försöka få så höga betyg som möjligt & söka till olika orter samt även göra högskoleprovet + undersök om någon form av Alternativ antagning kommer att äga rum, http://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Om alternativ antagning äger rum, krävs det OFTAST att man har gjort högskoleprovet för att kunna delta i det alternativa antagningen.

    Du förlorar inget mer än några timmar på en lördag + 450 kr. vad det kostar att skriva högskoleprovet. Jag tycker därför att du bör göra HP.

    Det ena utesluter inte det andra - du kan både försöka höja dina betyg OCH skriva högskoleprovet.

    Ang. läsa kurser på komvux, så är det inte alls säkert du får läsa dem, tyvärr. Komvux har begränsade resurser och kan säga Nej till konkurrenskomplettering. Då återstår det prövningar, http://www.fragasyv.se/info/provning

    Du behöver inte ha alla betyg klara i mars eller april. Du måste söka senast 15 april till högskolan till start höstterminen men du kan kOMPLETTERA MED BETYG till mitten av juni. Du markerar i så fall i din ansökan "Kommer att komplettera med betyg" och skickar sedan in dina kompletteringar.

    Om du blir behörig till Juristprogrammet, tycker jag du kan gott och väl göra Ansökan innan 15 april 2016 - och skickar in ditt Examensbevis sen, när du får det i början av juni2016.
    Jag skulle råda dig göra Högskoleprovet på våren 2016. Då prövas du både i HP- och i BIex grupper.

    Det finns exempel när folk inte sökte för de trodde inte de hade någon chans och det visade sig sen att det var fel och att de skulle kommit in. Antagningsgräns kan ändras pga olika anledningar och är det dumt att avstå från att söka en utbildning som du gärna vill gå:
    mitt råd är att om du blir BEHÖRIG, sök. Och sök även till olika orter - till alla där Juristprogrammet ges. Kommer du in långt hemifrån, får du flytta eller i värsta fall tackar Nej till din plats och någon kommer in från Reserv, som blir jätteglad.

    Ang. max i Merit: du får 1.0 för Engelska7
    du får 0.5 för Moderna språk 3
    och du får 0.5 för Matte 2 (för att matte krävs ej till Juristprogrammet).
    Det fattas då 0.5 till max i merit och det kan du få genom Matte 4 eller genom Moderna språk 4 - här har du rätt.

    Du skriver att Moderna språk 4 ej finns att läsa på din skola. Fråga på din skola - om du gör prövning i Moderna språk 4 på en annan skola eller på Prövningsenheten - kan din skola ta med kursen in i ditt Examensbevis - t.ex. som utökad kurs? På så sätt slipper du "hamna" i BII gruppen. Du har då alla dina kurser i samma dokument - i Examensbeviset.

    Om du kunde vara säker på att fixa godkänt betyg på prövningen i Moderna språk 4 innan slutet på maj 2016, kunde du försöka komma överens med din skola om att du "skippar" en av dina nuvarande kurser för att ha tid att förbereda dig för prövningen. De är en "kreativ lösning" som kanske inte din skola går med på, men du kan i alla fall fråga.

    Angående urval:
    Du prövas i BIex (eller i BI) med de betyg som du inte kompletterade, dvs med de betyg som finns i ditt Examensbevis;
    samtidigt prövas du i BII gruppen om du även har betyg som du kompletterade;
    du prövas i HP gruppen om du har giltigt resultat av Högskoleprovet
    och du kan även delta i den alternativa antagningen (om det blir en sådan).

    Du vinner på att komma med i så många olika urvalsgrupper som möjligt.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Skulle du kunna förklara och utveckla det här med att skicka in kompletteringar. Varför är inte den sista kompletteringsdagen och anmälningsdagen på samma dag?
    • Milla : Man måste söka senast 15 april till högskoleutbildningar som startar på hösten och då är man fortfarande (ofta i alla fall) elev på gymnasiet och får sina betyg i slutet av maj eller början av juni, ofta kring 5-7 juni. Man kan, helt enkelt, inte skicka de betyg som kommer att sättas först om några veckor, därför bör man kryssa (i så fall i en ruta "kommer att komplettera med betyg") och sedan skicka in kompletteringar innan sista dag för komplettering (brukar vara i mitten av juni). Det är bra att skicka in kompletteringar så fort man kan. Om man t.ex. söker senare, inte när man fortfarande är elev på gymnasiet, då skickar man in de betyg man har när man söker men sedan också kompletteringar (i fall man läser på komvux eller anmält sig för att göra prövningar). Speciellt viktigt är det att kryssa för "kommer komplettera med betyg" om man vid ansökningstillfälle ännu inte är behörig. I annat fall riskerar man få svar OBEHÖRIG och det är onödigt - i fall man blir behörig innan sista kompletteringsdag.