cipher

    Hej! Jag går på den tredje terminen i universitetet i Umeå och kommer ursprungligen från Stockholm. Över nyår så blev det lite komplikationer med familjen och nu så vill jag vara närmre de i stockholm, så att jag inte behöver åka så långt från umeå varje gång. Jag funderade på att byta lärosäte från Umeå till ex. Uppsala, vilket skulle göra det mycket bättre för min situation. Jag kommer behöva gå om alla terminer (jag går läkarprogrammet) men kanske kan tillgodoräkna vissa grejer. Grejen är att jag tyvärr inte har nog med betyg för att komma in i Uppsala och har därför ansökt till några prövningar och HP att göra nu i våren för att kunna söka till hösten i uppsala. Dock så är jag ju såklart kvar i termin 3 och missar litegrann pågrund av plugg till komvux och annat. Jag undrar vad det bästa alternativet borde vara, att vara kvar i termin 3 medans jag pluggar upp betyg (och samtidigt förmodligen kugga tentorna) eller ta tex studieuppehåll (men då om prövningarna inte går som de ska så kommer jag behöva gå om t3 också). Vill jättegärna höra några för och nackdelar med detta från vissa som kan lite mer!! Tack så mycket för svar:)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du ställer en intressant och viktig fråga men som också är oerhört svårt att svara på.
    Hur prövningarna och högskoleprovet går för dig kan jag ju inte veta (det förstår det ju själv också, eller hur?) men även om du får högsta möjliga resultat på prövningar och samtidigt även uppnår max meritvärde som är 22.5 så kan det i alla fall inte garanteras att komma in på läkarprogrammet på någon ort (detta för att det kan bli fler sökande som alla har högsta merit än det finns antal studieplatser ... och då kommer ju inte alla de in... lottning kan tas i bruk och då kommer slumpen att avgöra vem som kommer in av de som har högsta möjliga meriter).
    På så sätt kan det tyvärr bli så att även om du anstränger dig mycket och uppnår de mål du sätter för prövningar och högskoleprovet, så kan det ändå inte garanteras att du kommer in på läkarprogrammet på annan ort.
    Men du kan också ha tur och komma in.. . Ingen vet hur det blir med den saken. Suck...
    "Man vet vad man har, men man vet inte vad man får". Nu har du en studieplats på läkarprogrammet. Du läser termin 3 och jag gissar på att du klarade kurserna i termin 1 och 2, så du har avklarat första året av 6 läsår. Det är ännu en lång studietid kvar för dig, även om du nu skulle släppa tanke på att försöka byta ort.
    Jag vet inte alls varför du behöver vara närmare din familj i Stockholm men kanske kan du få studieuppehåll med bibehållen plats (platsgaranti) beviljat? Du kan ansöka om det och se vad du får för svar. Jag ser inga nackdelar i att du ansöker om ett studieuppehåll. Får du avslag på den ansökan, då är du tillbaka i samma situation som du är i nu... Får du bifall, då har du fler valmöjligheter: du kan i så fall släppa studierna ett tag (helt och hållet) t.ex eller använda tiden till att fokusera på prövningar och högskoleprovet.
    Jag förstår att familjen är viktig och att det är långt, jobbigt och dyrt att åka fram-tillbaka mellan Stockholm och Umeå... En fundering jag har är om din familj kan flytta närmare Umeå (bara en tanke...)? Du kom ju på en lång och krävande utbildning som är mycket svår att komma in på, så den studieplatsen skulle jag råda dig "vara rätt om". Om du fortfarande vill bli läkare (ta läkarexamen) så är det ett stort åtagande; du har "förbundit" dig till krävande studier på 6 läsår framåt... Det var ditt val och det kräver ofta vissa uppoffringar. Nu kan jag ju inte säga att dina studier är viktigare än din familj... det är inte min sak att ha en åsikt om det, men det är din sak att ta ställning till vad som du och din familj kan tillsammans komma överens om. Diskutera med de vuxna i din familj, förklara situationen för dem och så får ni tillsammans försöka komma fram till något beslut. Givetvis kan inte de andra veta om du kommer eller inte kommer in på läkarprogrammet i Uppsala. Det finns ju annars läkarprogrammet även i Stockholm (och Karolinska institutet, KI; brukar också öppna för AU-antagning som de kallar för PIL där sammantagen bedömning görs men också särskilda krav ställs på att kunna delta i AU-urvalet, t.ex måste man ha resultat från högskoleprovet från någon av "föregående terminer"... det är för sent att göra högskoleprovet, om man gör det för första gången, våren 2024 för att söka i AU till KI till HT24). Allmän information om AU kan du läsa på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola
    Jag tänker, annars, också på följande:
    du kan kontakta de ansvariga på läkarprogrammen både i Uppsala och i Stockholm och fråga om de på grund av avhopp har någon ledig plats kvar i termin 2 eller 3 ... och i så fall kan du ju anmäla intresse av att hoppa in i deras pågående utbildning. Du har ju klarat av termin 1 och 2 inom läkarprogrammet (om jag förstår det rätt - utifrån det du skriver i din fråga). Konkurrens om den enda eller de några få lediga platser i "senare del av programmet" kan uppstå men du förlorar ju inget på att försöka; och om du får Intyg från t.ex kurator om att det är hänt "ngt särskilt" och de sociala eller familjeomständigheter talar för att du bör ges företräde till platsen i senare del av programmet, då kan det hjälpa dig att vinna i konkurrensen.
    Nu blev det ett långt och krångligt svar du får av mig nu... Jag försökte tänka på så många olika alternativ som möjligt. Men du vet säkert själv att studierna på högre nivå än grundskola är frivilliga (i alla fall så är det i Sverige idag). Man kan därför avbryta (hoppa av studierna) och (tyvärr) är det ganska många som (av olika anledningar) gör det. Du kan kanske återuppta dina studier senare, när familjesituationen har löst sig? Eller ändra inriktning på dina studier och börja läsa mot något annat yrke än just läkare? Fler läkare behövs och det är ju jättesynd att inte genomföra och slutföra hela utbildningen, men ibland måste det bli så... utbildning till läkare är mycket lång, svår och det är inte alla som påbörjar den som lyckas uppnå läkarexamen. Man kan också under tidens gång komma fram till att man hellre vill satsa på ngt annat yrke än just läkare. Det händer "saker" i livet som kan göra att man vill eller måste ändra sin tidigare studieinriktning...
    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare