elev
    Hej!

    Jag är en elev som nu går i 8:an, och som nu börjar fundera på olika typer av gymnaieutbildningar. Jag vill gärna plugga "Computer Science" eller "Electrical Engineering" i USA på en fin skola som MIT eller liknande, men vet inte om natur-natur eller ib är bäst. Jag har just nu 335 i merit och har aldrig haft större problem akademiskt, och här även ett flertal starka extracurriculars. Jag tänker också att undervisning på engelska är bra så man är van tills universitetet, och även för eventuella prov som man måste utföra (SAT t.ex). Eftersom ib är ett internationellt system så är det nog också enklare för universitet i USA att sätta mina betyg i perspektiv. Däremot så har jag hört att det är svårare att komma in på universitet i Sverige om man pluggar IB än natur, vilket är smått oroande (ifall det inte går bra med ansökan till Usa). Stämmer detta? Jag undrar också om IB ses som svårare än natur-natur, och om universitet i Usa som MIT äns förstår vad natur är? Finns det vissa speciella kurser som man bör läsa på ib för att komma in på computer science eller ingenjörskap på MIT? Vilka språk bör jag läsa, så jag potentielt fortfarande kan plugga i Sverige i fall allt går snett?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,
    jag tycker du har lagt fram några väldigt bra argument för IB i relation till dina framtida planer. Om man läser IB i Sverige får man välja läsa svenska kurser på gymnasienivå och du behöver läsa och få godkända betyg i Svenska 1, 2 och 3.
    Vad universitet i USA vet om ett nationellt svenskt gymnasieprogram NA kan jag riktigt redovisa för. Olika nivåer av kunskap om det kan finnas på olika universitet.
    Ang.det du skriver om att det efter IB kan bli svårare att komma in på universitet i Sverige... så beror det på: ja, svårare jämfört med de som tidigare, för några år sedan, gick IB men inte svårare jämfört med de som samtidigt som dig kommer gå NA. Det är nämligen så att tidigare favoriserades elever med diplom från IB (omräkning av betygen till det svenska systemet var sådan att IB-elever favoriserades men det rättades till för några år sedan och nu bör det vara lika lätt/svårt för elever från IB och från andra gymnasieprogram att komma in på svenska utbildningar på högskolor och universitet).