Grab

    Tjena jag ska gå ut tredje året på el programmet och jag vet inte vad jag ska göra nu efter. Det jag har planerat är att studera vidare och då tänkte jag gå ett tekniskt basår i jönköping på distans där ja pluggar fysik ,kemi, matte. Efter basåret har man garanterad plats på vissa högskoleutbildningar i jönköping. På vissa utbildningar som man har garanterad plats krävs matte 4 och då undrar jag hur hinner man läsa matte 1 2 3 och 4 på ett år? och så som jag fattat det så läser man matte 1 och 2 på basår. Men jag vet inte om jag vill gå högskola eller yrkeshögskola för just dem utbildningarna som man får välja på är ja inte säker att jag vill välja och är rädd att jag väljer fel. Är de då värt att ändå gå ett tekniskt basår? för jag behöver ändå plugga upp mattematik 2 för yrkeshögskola. Sen vet jag inte ens vad jag vill göra efter det tekniska basåret om ja inte väljer någon av de högskoleutbildningarna vet jag inte vilken yrkeshögskoleutbildning som jag ska välja jag har letat och läst om massa utbildningar men jag vet inte vilken som skulle passa mig. Jag har mest kollat på utbildningar inom data och det är nog det som intresserar mig mest men jag vet bara inte vad det bästa sättet är att bestämma sig och välja rätt utbildning några tips?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Grab!

    Det tekniska basåret i Jönköping är ganska unikt - bl.a på grund av att högre mattekurser ej krävs för särskild behörighet; annats kräver man oftast matte 2 och ibland även matte 3 godkänt. Du undrar hur man hinner läsa upp till matte 4 på ett år. Så här är det: varje gymnasiekurs i matte är på 100 gymnasiala poäng. Varje sådan kurs kan läsas på heltid på fem veckor, alltså läser man matte 2, 3 och 4 på sammanlagt 15 veckor. I matte 1 gör man en Komplettering; du kommer ju redan ha godkänt betyg i matte 1a, så det är inte hela kursen man läser utan en del av kursen matte 1c.
    Basåret är på 2 terminer och så skippar man just på den utbildningen kemi2 kursen, som annars oftast ingår i basåren. Fysik 1a och 2 läser man på sammanlagt 12,5 veckor och kemi 1 - på fem veckor. På så sätt hinner man läsa alla de kurserna inom ett läsår, två terminer.
    ang.Platsgaranti efter basåret: du kan välja söka andra utbildningar; du behöver inte använda dig av platsgaranti.
    ***
    Du skriver om att du ändå behöver läsa upp matte 2 inför en yrkeshögskoleutbildning. Matte 2 läser du på komvux på heltid på fem veckor. Det är kanske inte så bra att läsa ett helt basår på 2 terminer om du endast vill läsa matte 2.
    ***
    Vad bör du göra efter gymnasiet?
    Du är så pass ung och kan få nya idéer, intressen och mål i livet. Det är inte alls säkert att du har samma tankar kring din framtid om men månad (jämfört med idag). Du gör dock klokt i att lägga in ansökan om basåret, och samtidigt ansökan om att få läsa matte 2 på komvux och/eller på en folkhögskola - passa på när ansökningsmöjligheterna är öppna. Sedan, om du får utbildningsplatserna överallt kan du tacka Nej till de du inte vill använda och Ja - till den platsen som du vill använda dig av. Då har du fler valmöjligheter när du får dina antagningsbesked.
    Det skadar inte läsa mer matte, oavsett vad du ska jobba med i framtiden. Du kan också snart börja söka jobb och läsa i så fall matte 2 på komvux vid sidan av jobbet (t.ex i låg takt, 25%, på 20 veckor).
    Det finns också ett antal tekniska yrkeshögskoleutbildningar som för formell behörighet inte kräver mer matte än endast matte 1. Se några exempel på sådana yh-utbildningar (du kan söka alla dem + du kan också söka de yrkeshögskoleutbildningar som kräver matte 2 för att yrkeshögskola kan göra undantag, ibland erbjuder yh - förberedande preparandkurser och så kan du också i din ansökan uppge att du planerar snarast komplettera med matte 2, så söker du läsa matte 2 på komvux också!):
    hermods-yrkeshogskola/drift-och-fastighetstekniker
    yhguiden.se/utbildning/formakademin/designmodellör
    utbildning/yrkeshogskolan-hoga-kusten/byggnadsvard-interior-och-hantverk
    utbildning/vuxenutbildningen-i-kristianstad/bryggeritekniker
    utbildning/vasterbergslagens-utbildningscentrum-vbu/bryggeriteknik
    Yhguiden.se/utbildning/fei-foretagsekonomiska-institutet/betongingenjör
    yhguiden.se/utbildning/bergsskolan-filipstad/bergsskoletekniker-metall-och-verkstad
    yhguiden.se/utbildning/bergsskolan-filipstad/bergsskoletekniker-berg-och-anlaggning
    yhguiden.se/utbildning/vaddo-folkhogskola/akvaponiingenjör
    yhguiden.se/utbildning/campus-nynashamn/automationsspecialist