Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    eftersom spanska 3 krävs för din utbildning då är det inte en "extra" kurs, utan en nödvändig/obligatorisk kurs och för en sådan kurs får man Ej några merit(extra)poäng. Betyget i spanska 3 kommer räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal). Om snittet av dina betyg var lägre än "alla A-betygen" då höjer A i spanska 3 ditt snitt, och på så sätt får du en höjning av ditt meritvärde (eftersom du får högre jämförelsetal: betyget A "drar upp" ditt snitt).
    Om man söker till en svensk universitetsutbildning där moderna språk 3 inte krävs, då ger godkänt betyg i moderna språk 3 (t.ex i Spanska 3) + 0.5 meritpoäng. Men till din utbildning så krävs det ju den kursen (utan den är du obehörig). Om meritpoäng var god läs på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare