Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när du slutar på gymnasiet och får ut ditt Examensbevis, spara originalbetyget på ett säkert ställe + bra om du skaffar några vidimerade kopior av ditt examensbevis (det är ett viktigt dokument som du kan behöva ladda upp på www.antagning.se - på din inloggning, "mina sidor" där).
    Allt fler skolor i Sverige ansluter sig till BEDA som är det gemensamma betygsdatabasen och från det bör betygen hämtas in automatiskt men jag vet inte om just din gymnasieskola är ansluten (fråga på skolan) + att ibland är inte "tekniken med oss", så du ska i vilket fall vara beredd att själv ladda upp ditt examensbevis hos Antagning.se - missa inte sista dag för komplettering som i år blir den 21 juni 2023. Var god läs om det på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum/sista-kompletteringsdag
    Viktigt! det är ditt ansvar att se till att antagning.se har tillgång till dina gymnasiala betyg + ev.övriga meriter som du baserar din anmälan på.
    I RUBRIKEN till din fråga nämner du CSN. Hos CSN kan du ansöka om Studiemedel eller en annan form av ekonomiskt studiestöd. Vad gäller "skicka betyg till CSN", så förstod jag inte riktigt exakt vad du menar... du får gärna förklara kring det.

    Studie- och yrkesvägledare