Aya
    Hej!
    jag går i åk 9 och ska söka till gymnasiet. Jag räknade mina betyg och de var 322,5 men i gymnasieansökningen är det 307,5. Bara för att jag fick ta bort lägsta betyget som var C. Det blev bara 16 st ämnen. Jag har inte modernspråk. Så är max värdet för mig 320?
    Medan tex en kompis som hade modernspråk fick räkna 17 ämnen. Då är max värdet 340 men är det inte orättvis?
    hur kommer antagningen att ske. Dvs ifall jag har 310 av 320 och en annan hade 320 av 340. Vem kommer in först. Det är det som gör mig förvirrad.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Aya,

    jag kan håIIa med dig om att det kan uppIevas som orättvist men tanken är att uppmuntra eIever att Iäsa Moderna språk.

    De som har godkänt betyg i Moderna språk har en fördeI: de får ta det betyget som "extra-betyg", 17-de betyget.

    Du har uppfattat det heIt rätt. Om man inte har betyg i Moderna språk, kan man max uppnå 320 betygspoäng.

    När man konkurrerar om pIats på gymnasiet, är det

    1. antagningen koIIar att man är Behörig tiII "sitt program"

    och

    2. sedan Konkurrerar aIIa Behöriga med "siffran" - betygspoäng. Hur den siffran har räknats ut - på hur många betyg och om man har eIIer inte har betyget i moderna språk, speIar då ingen roII - för det är endast "ett taI"... som t.ex 307,5 eIIer 255,0 ... eIIer 340.0.

    Så, om en annan eIev som söker tiII samma gymnasieskoIa och samma program som du söker tiII och som får en högre "siffra" (antaI betygspoäng >>) - kommer före dig i kön tiII en utbiIdningspIats.

    Tanken är, som sagt, att Uppmuntra eIever att Iäsa Moderna språk.

    Vad jag personIigen tycker om det speIar ingen roII för att regIerna kommer inte att ändras beroende på min åsikt: viIket är otroIigt men sant! :)

    VänIigen

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Tack för ditt svar, så elever med modernspråk och högre merit kommer stå före
    • : Om man har modernapråk och modersmål kommer man ha sammanlagt 18 ämne då får man välja bort en eller hur?
    • Anna : Man kan maximaIt räkna med 17 betyg. Det vanIiga är att man räknar med 16 betyg. Det "17-de betyget" får Endast vara Moderna språk (som Iästes som SpråkvaI). Så om man har fIer betyg, tas de Iägre betygen bort. :)
    • Anna : Och JA, eIever som har högre "betygspoäng" (högre meritvärde) kommer stå före i kön tiII utbiIdningspIats. :(
    Läs alla kommentarer