Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna!
    yrken Ekonom, Företagsekonom och Datavetare är i Sverige icke-reglerade. Det betyder att arbetsgivare får anställa med vilken utbildning som helst, enligt arbetsgivarens bedömning om vilken utbildning hen anser passar bäst till just den tjänsten som behöver tillsättas på företaget eller inom organisationen.
    Vill man läsa vidare efter 3 år på högskolan, alltså söka till magister- eller masterprogrammen (som är utbildningar på avancerad nivå) kan man numera göra det med andra typer av examina än just endast kandidatexamen (tidigare kunde det finnas stora skillnader och man med yrkesexamen kunde vara obehörig till utbildningar på avancerad nivå, men så är inte längre fallet).
    Vid val av program på högskolenivå råder jag dig att se vilka kurser som ingår (jämför kursinnehåll i programmen), se vidare om en valbar termin ingår (under en valbar termin kan man läsa det som man är mest intresserad av, alltså fördjupa sig inom något ämne); om du vill få möjlighet att söka utbytesstudier i utlandet, ta reda på det blir möjligt just på det programmet som du kommer att söka till (det är olika på olika lärosäten).
    I kandidatexamen måste minst 90 högskolepoäng ingå som ligger inom Huvudämnet + en godkänd kandidatkurs. I högskoleingenjörsprogrammen och andra program som ej i sitt namn har "kandidat"-ordet behöver inte 90 hp-inom huvudämne ingå, men det betyder inte att utbildningen är sämre eller skulle ge begränsade möjligheter på arbetsmarknaden.
    Om du känner att du inte fick svar på din fråga, utan vill veta just vad skillnaden mellan filosofie kandidatexamen och ekonomie kandidatexamen skulle kunna vara - måste jag hänvisa dig till studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges för att de är experter på de olika akademiska examina.

    Liselotte