Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill jämföra två program inom högskola-universitet, då råder jag dig att jämföra vilka kurser som ingår i programmet. Se också om en valbar termin och/eller möjlighet till att läsa en del av utbildningen utomlands finns. Den informationen brukar finnas på utbildningarnas hemsidor men kontakta annars (med de frågorna) studievägledare på de institutioner där programmen ges.
    Som allmän SYV, kan jag inte ge dig ett bättre svar utan måste hänvisa dig till de som är experter och det är studievägledare som är anställda där de relevanta utbildningar erbjuds. Det som komplicerar svar på din fråga är att yrken inom det område är icke-reglerade. Det betyder att man kan få samma jobb med diverse olika utbildningsbakgrund (allt enligt vad hen som anställer tycker och tänker). Många gånger kan även annat än just formell universitetsutbildning också spela stor roll (kanske har du arbetat som frivillig, volontär, inom rätt område och får därför en stor fördel när du senare söker jobb och kan få jobbet, även om du har "lite fel" utbildning i bagaget, så att dina insatser som volontär och den erfarenhet du fick av det väger "över" och ger dig en stor fördel). Kika gärna på framtid.se/yrke/volontar
    Du skriver också om att du vill jobba internationellt och i så fall är språkkunskaperna väldigt viktiga. Engelska, så klart, men det kan önskas eller t o m krävas att du ska kunna ännu ett annat "större" språk t.ex franska, spanska eller arabiska. Med "större" språk menar jag här ett språk som talas i många olika länder.

    Studie- och yrkesvägledare