n.sqvist

    Jag vill söka in till en yh-utbildning. På vissa skolor står det att jag behöver matematik 1b, och på andra skolor står det matematik 2. När jag frågade ena skolan om det fungerar att söka in med matematik 2a så fick jag till svar att det inte går och att jag måste ha matematik 1b. Jag förstår inte hur det fungerar, är inte matematik 2a högre än 1b? Min fråga är alltså, om det står matematik 1b som krav, borde jag inte kunna söka in med 2a då? eller är 1b något helt annat? Isåfall skulle jag behöva läsa båda två eftersom jag inte vet just nu vilken skola jag kommer komma in på.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    yrkeshögskoleutbildningar kan ha olika krav på särskild behörighet, även om det är utbildning med samma namn (utbildningar som ges på olika orter och i olika former: distans kontra bundet/på plats kan ha olika innehåll och kan därför kräva olika förkunskaper).
    Du har rätt i att matematik 2a är en högre kurs än matematik 1b. Det är lite krångligt det med gymnasiematte - för att ämnet är indelat i olika "spår": på de yrkesprogrammen på gymnasiet läser man a-spåret och på de högskoleförberedande läser man b- eller c-spåret. Att man inkommer med betyget i a-spåret kan av yrkeshögskolans antagningsgrupp tolkas som att sökande läst yrkesprogram på gymnasiet vilket i vissa fall är jättebra men vid antagning till vissa andra utbildningar kan ses som en nackdel (om utbildningen satsar på att anta sökande med högskoleförberedande gymnasial utbildning i bagaget).
    Oavsett, så är det inte förbjudet att söka till yrkeshögskola med vilka förkunskaper som helst. YH-utbildningar kan göra undantag och även ta in obehöriga. Allmänt sett, så är det bra att kunna mer matte (och detta inom alla yrken) så om du idag har godkänt betyg i matte 2a, sök läsa matte 3b på komvux, är mitt råd.
    Vilka mattebetyg har du? Vilka yrkeshögskoleutbildningar är du intresserad av?
    Hänvisningar/lästips:
    matteboken.se
    https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet
    framtid.se/studier/yrkeshögskola

    Studie- och yrkesvägledare