Hanzi

    Hej! Jag hade tänkt börja läsa vidare till hösten. Tog studenten för ett par år sedan. Men jag vill jättegärna bosätta mig i Australien i framtiden så fort som möjligt efter avslutad utbildning. Vill veta vad det är för skillnad på en YH-utbildning och universitetsutbildning. Om jag t.ex. går en YH-utbildning, kommer det att minska mina chanser för jobb utomlands/ bosätta mig i Australien/utomlands? Vad är egentligen skillnaden mellan dom två? Är det bara skillnad i längden på utbildningarna eller finns det någon större skillnad? Vilket ska jag välja för att få bäst chanser att kunna jobba/bosätta mig i Australien/utomlands?

    • Pia : Inom vilket yrke vill du arbeta efter utbildningen?
    • Hanzi : Jag har lite olika funderingar, men det som jag funderat på mest är kriminologi, logistik, internationella relationer och HR. Så ganska spridda skurar.
    • Milla : Jag ska nu utöka mitt tidigare svar till dig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ett kort svar först: sök både till yrkeshögskola (där du kan söka jättemånga olika utbildningar samtidigt) och till flera universitetsutbildningar, och se var du kommer in. Om du endast får en studieplats, då kan du välja acceptera den platsen och börja läsa där eller tacka Nej och inte börja studera och kanske söka till nästa antagningsomgång.
    Får du flera studieplatser, kan du välja vilken utbildning du vill gå. Återkom i så fall, så ska vi försöka hjälpa dig välja. Men det kan också tyvärr bli så att du inte får någon utbildningsplats (för att "bara för att" man söker utbildningsplats betyder det inte per automatik att man få den).
    Ett längre svar: mycket svårt att svara på din fråga när man inte vet på vilket Yrke du siktar. Till vissa yrken finn utbildningar (i alla fall i Sverige) endast i en skolform, t.ex vill man bli Lokförare, Tandsköterska, Ambulanssjukvårdare eller Pilot, så finns utbildningar endast inom yrkeshögskola. Däremot om man vill bli Lärare, Läkare eller Civilingenjör, så finns utbildningar endast på universitetsnivå (på högskolor och universitet). Och om man vill bli Fritidsledare, så är det till folkhögskolorna man ska söka. Så är det i alla fall i Sverige. Hur det är i Australien, måste du själv ta reda på.
    Men det finns givetvis ganska många yrken där man, i Sverige, kan utbilda sig inom olika skolformer.
    Vad gäller flytta till Australien och få jobb där, så måste du undersöka hur det är med visum och arbetstillstånd och liknande "juridiska-administrativa" aspekter. Du kan t.ex kontakta Australiens ambassad i Stockholm och fråga om det. Det är mycket möjligt att man behöver ansöka om arbetstillstånd (i andra fall än att man är medborgare i landet). Om huruvida det är lätt eller svårt att få lov att flytta till Australien och få jobb där, om man inte är medborgare i det landet, vet jag inte. Det är viktigt att du får reda på det. Det är också bra om du kan få reda på vilka yrken som är efterfrågade i Australien (inom vilka det om några år - enligt prognoser - blir lätt att få jobb). Allmänt sett, så är läkare och programmerare eftertraktade i alla länder. Läkarutbildningen finns i Sverige endast på universitetsnivå, som ett 6-årigt program. Till programmerare och andra Data-yrken kan man, däremot, utbilda sig inom olika skolformer. Men utvecklingen inom DATA-IT-branschen sker så fort att man hinner inte utbilda sig, så ska man kunna ännu ngt. nytt igen! :) och man ska vara beredd att ständigt "hänga med" och vidareutbilda sig på egen hand, kontinuerligt.

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,

    du har i kommentaren förklarat mer, vilket är jättebra, gör det lite lättare att svara på din fråga!
    Du skriver så här: "kriminologi, logistik, internationella relationer och HR"... alltså du är intresserad av de områden. Och då är det - i alla fall vad gäller svenska utbildningar, så här att utbildningar inom kriminologi och internationella relationer finns endast på högskola-universitet (känner inte till några utbildningar inom kriminologi eller internationella relationer inom yrkeshögskola).
    Vad gäller logistik, så finns utbildningar både på högskole-universitetsnivå och inom yrkeshögskola.
    Vad gäller HR, så beror det på vad man menar med HR. Om man kan tänka sig jobba som löneadministratör eller lönekonsult, då finns utbildningar i olika skolformer, men löneutbetalningssystem behöver inte vara lika i Sverige och i Australien. För Sverige gäller (enligt de sakkunniga) att om man har lärt sig ett löneutbetalningssystem mycket bra, då kan man lära sig andra löneutbetalningssystem ganska snabbt (för att de brukar likna varandra). Hur det i Australien, måste du själv få reda på.

    Men om man vill bli t.ex HR-specialist, då måste man kunna mycket inom Arbetsrätt (och det är universitetsnivå). Vad gäller för Arbetsrätt behöver inte vara lika i olika länder. De svenska lagar kanske inte har någonting att göra med de lagar som gäller i Australien (i alla fall vad gäller arbetsmarknaden, anställningsvillkor, de anställdas rättigheter, t.ex semesterlagen och liknande lagar).

    Allmänt gäller: det är oftast fördelaktigt att ha högre utbildning från samma land där man sedan vill arbeta. Detta för att utbildningarna anpassas utifrån de lagar, regler och behov som finns i det aktuella landet.
    Men titta gärna på följande yrkeshögskoleutbildningar (jag hoppas de blir gångbara även i Australien):
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/internationell-account-manager
    utbildning/ihm-business-school/international-account-manager
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    utbildning/salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker-green-management
    Du förlorar inget på att söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar (teoretiskt sett, kan man söka till Alla sökbara yrkeshögskoleutbildningar samtidigt) och till 12 alternativ på universitetsnivå (vilket är max man kan söka under anmälningsperioden, som börjar imorgon, den 15 mars 2023 cirka kl.13). Se om du hittar flera universitetsutbildningar som du vill söka till men tänk på att du på www.antagning.se måste prioritera noga: i första hand, högst upp, sätter man den utbildning som man helst vill gå och sedan "i fallande grad", alltså sist sätter man den utbildning som man "i värsta fall" kan tänka sig (ändå) läsa... Det går alltid att tacka Nej till erbjuden studieplats. Det är bättre att få en plats och tacka nej att inte söka och ångra att man inte har sökt (tycker i alla fall jag men det är du som bestämmer vad som är rätt för dig).
    Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!