Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'omsorg' (5 st.)
-
120 högskolepoäng varav 60 högskolepoäng???
Hej! Det står att jag behöver 120 högskolepoäng varav 60 högskolepoäng ska vara inom huvudområdet vård och omsorgsadministration. Betyder detta att jag ska läsa upp till 120 högskolepoäng och sedan 60 högskolepoäng, för...
Hej,om det står att du behöver 120 högskolepoäng varav 60 högskolepoäng ska vara inom huvudområdet vård och omsorgsadministration, då behöver du totalt ha... Läs hela svaret -
plugga vidare till tandsköterska?
hej jag pluggar vård och omsorg andra året på gymnasiet och det går inte bra, har mycket frånvaro och har underkänt på nästan allt, anledningen är att jag har behövt resa ganska mycket för att göra en operation, jag är en...
Hej!jag föreslår att du tittar på alternativet Allmän kurs på en folkhögskola. På ett år (som snabbast) skulle du kunna uppnå Omdöme om Grundläggande... Läs hela svaret -
vad är omsorgscollege?
vad är omsorgscollege? är det ett nytt system utöver komvux och ungdomsgymnasie?
Hej,Vård&Omsorgs-College är ett begrepp som beskrivet en sort "samverkan" mellan olika aktörer och utibildningar på olika nivåer och inom olika skolformer ingår eller "omfattas" men får att... Läs hela svaret -
Vet inte vilken gymnasieutbildninng eller karriär jag vill ha hjälp?
jag går i 9an och har ingen aning vilken utbildning jag vill ha eller vilken karriär.jag har det rätt så svårt med några ämnen (matte/Samhällsvetenskap)(har inte så väldigt bra betyg).och jag har svårt att komma ihåg saker...så därför har jag det rätt då svårt på prov...jag är rätt så...
Hej Sedina, utifrån det du skriver i din fråga har jag ett förslag - titta på VO-programmet. Man blir inte på VO>>> direkt behörig till att... Läs hela svaret -
Ett F i betyg USKA?
Hej! Jag har precis läst USKA på distans via komvux och har fått ett F i medicin 1 som ligger på 200 poäng. Blir jag fortfarande utbildad undersköterska med det betyget eller måste jag läsa upp den kursen igen för att bli "godkänd" undersköterska?
Hej Evelina! Det är upp till din blivande arbetsgivare att bestämma om du kan få jobb som undersköterska med eller utan betyg. Vi sammanställde info om det på http://www.fragasyv.se/info/underskoterska där framgår det av svar från... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga