Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32094 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'läsa på distans' (4 st.)
-
Hoppa av gymansiet och studera på distans?
Hej, jag är 19 år gammal och behöver lite råd. Går andra året på gymnasiet och har tänkt att hoppa av pga jag jobbar just nu och helst vill jag spendera mer tid på det. Min fråga är, om jag skulle hoppa av vilka alternativ finns...
hej Lukas, jag har i kommentaren frågat dig om vilken utbildning (program och inriktning) som du går på nu. Detta är viktigt. För att inte alla utbildningar ges på distans, utan... Läs hela svaret -
Kan man ändra folkhögskola och fortsätta?
Hej jag undrar åt Min lillasyster.. hon läser allmän kurs på distans på folkhögskolan i den orten hon bor i , hon ska flytta till Stockholm och hon undrar om hon kan byta till en folkhögskola där samt fortsätta med sina studier i gamla orten ? Eller måste hon börja om?
Hej Yus, om din syster läser på distans, kanske det inte spelar någon roll var hon bor; på distans kan hon läsa långt hemifrån; men om hon vill "byta" till en... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra för att inte förstöra hela min framtid?
Hej! Jag flyttade som 16 åring till Göteborg för att studera på handbollsgymnasium. Det var en dröm sedan jag var liten och jag trivdes väldigt bra på min skola och klarade mig bra trotts att jag bodde 140 mil från både föräldrar och gamla vänner. I slutet av 2a året på gymnasium skadade jag...
Hej Klara! Det är väldigt tråkigt att du fick en skada och att dina planer som du var inställd på inom idrott blev förändrade. Att pendla 1 tim30 min är långt. Frågan är om du skulle kunna bosätta... Läs hela svaret -
Gymnasiet hemifrån?
Hejsan. Jag lider av stark depression och har därav väldigt svårt att ta mig till skolan (jag går åk. 2). Däremot är jag väldigt skolmotiverad och vill ha höga betyg och göra bra ifrån mig i skolan. Finns det något sätt där jag kan göra skolarbete hemifrån och bara åka till skolan när jag ska...
Hej Ellen, tråkigt att du har hälsobekymmer men bra att du står i kö till distansgymnasiet. Är det till den här skolan du står i kö till http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium ? Din kommun... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga