Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'funktionsnedsättning' (9 st.)
-
Vad gör jag om jag inte klarar av mina studier?
Läser Kemi 1 och Matematik 2a på Komvux för att kunna få gymnasieexamen och har fått aktivitetsersättning vid förlängd skolgång genom min ADD diagnos. Har alltid haft extremt svårt med studier och ligger allvarligt efter i båda kurserna. Även när jag verkligen försöker så klarar jag ej studier...
Hej,jag undrar varför du läser just de kurserna som du nämner i din fråga (Kemi 1 och Matematik 2a). Det finns olika typer gymnasieexamen att läsa mot på komvux. I yrkesexamen... Läs hela svaret -
Kan jag få stöd för att komma tillbaka efter ett studieuppehåll?
Hej! Jag har varit tvungen att ta studieuppehåll då jag inte klarade av en spärrtenta. Under uppehållet fick jag en ADHD diagnos. Jag har försökt komma tillbaka genom att skriva omtenta men har inte lyckats.
Jag undrar om det finns något stöd...
Hej Julia,du har rätt: under sommaren brukar det ta lång tid att få svar från lärosätena pga semestrar. Se om du kan komma i kontakt med kuratorn på ditt... Läs hela svaret -
Byta ut kurser i sin studieplan mot andra kurser på samma omfattning?
Hej!
**Kortform finns längst ner**
Jag läser för tillfället distans på komvux med en studieplan skriven av en SYV på min kommun. Det är dock lite krångligt att få tid med dem så jag tänker att jag...
Hej James,du får söka vilka kurser du vill och se om du kommer in på de kurserna. Men senare - om du vill ta ut Examensbevis, så kanske det blir så att du inte... Läs hela svaret -
Måste man delta i grupparbeten vid funktionsnedsättning?
Hej! En student med funktionsnedsättning har ju rätt till att ansöka om särskilt stöd för att genomföra sina studier, bl.a. anpassade examinationer. Jag undrar om man har rätt till att få lämna in en individuell uppgift istället för...
Hej! Det som gäller vid funktionsvariation när man studerar på högskolenivå i Sverige finns att läsa på studera.nu/livet-som-student/funktionPå sidan,... Läs hela svaret -
Anpassning på högskoleprov?
Hej syv! Hur är det med anpassningar gällande att skriva högskoleprovet, vid en diagnos såsom asperger? Vilka rättigheter har man att anpassa provmiljön osv?
Har man till exempel rätt till att kunna få skriva provet i en mindre grupp och att...
Hej Lina; relevant info finns på www.studera.nu/hogskoleprov/hogskoleprovet-funktionsnedsattning där det bl a står:"Om du har en funktionsnedsättning ..., kan universitetet eller högskolan... Läs hela svaret -
Söka till universitet med funktionsnedsättning?
Hej, Jag är diagnostiserad med Aspergers Syndrom och undrar om det finns några speciella antagningsmöjlighetet för mig då jag söker in till universitet. Exempelvis om det finns någon särskild ansökningsgrupp för mig att söka från då jag på grund av min funktionsnedsättning haft svårare än...
Hej Erica! Är det någon speciell utbildning eller en viss högskola/universitet eller ett viss yrke>> som du är intresserad av? Det du nämner i din fråga - KTH - är,... Läs hela svaret -
Smidiga vägar att få sin gymnasiekompetens med funktionsnedsättning?
Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga, men jag skulle onekligen behöva ett färskt perspektiv på saker och ting. Som lite bakgrund kan jag berätta att jag har en funktionsnedsättning (ME/CFS) och har gått fem år på gymnasiet(ett år hantverksprogrammet och fyra år estet) utan att ha...
Hejsan! Mycket bra att du vill läsa vidare, trots din åkomma! Tenta av kurserna gör man genom Prövningar. Till prövningar förbereder man sig genom... Läs hela svaret -
Gymnasieskolor för elever med ADHD och riksintag?
Hade samtal med en förälder, vars barn har ADHD. Föräldern berättade att det fanns gymnasieskolor som var anpassade för ungdomar med ADHD och att det var riksintag(Göteborg, Stockholm). Min fråga till er är om ni känner till detta? Och i så fall vad gymnasieskolorna heter?
Hej! Riksintag har alla fristående gymnasieskolor. Du kanske menar "riksrekrytering"? Det finns både likheter men också vissa skilljander på Riksintag och Riksrekrytering. Eleven... Läs hela svaret -
Vad kan jag bli om jag vill arbeta med fuktionshindrade barn?
Jag söker alltså något yrke som arbetar med fuktionshindrade barn.
Hejsan! Det finns många olika yrken som på olika sätt arbetar med funktionshindrade barn, t.ex. elevassistent http://www.framtid.se/yrke/elevassistent personlig assistent... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga